29     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Stary ale jary



Marek "mmxY2k" Szendzielorz


W dzisiejszych czasach zakup nowej karty graficznej to nie lada problem. Wszyscy chcemy dostać jak największą wydajność, za jak najniższą cenę. Producenci sprzętu, zamiast ułatwić nam sprawę, wolą jeszcze bardziej ją zagmatwać. Wypuszczają produkty słabsze, pod mylącą nazwą sugerującą większą wydajność za niższą cenę, bez zachowania jakiegokolwiek logicznego porządku czy chociażby chronologii.



Po przeczytaniu powyższego wstępu możemy wyciągnąć, skądinąd słuszny wniosek, że sytuacja jest beznadziejna i nie da się kupić karty, która za stosunkowo niską cenę zaoferuje przyzwoitą wydajność. Właśnie o to chodzi specom od marketingu w firmach produkujących karty graficzne.



Jeśli wyciągniemy takie wnioski to cóż innego nam pozostaje poza zakupem nowej super wydajnej i super drogiej karty graficznej. Ale czy jest tak na pewno??? Otóż nie!!! Jeśli poświęcimy trochę czasu na przestudiowanie testów wydajności i porównanie szczegółów technicznych kilku kart wypuszczonych na rynek na przestrzeni ostatniego roku, to naszym oczom ukaże się on, a mianowicie GeForce Ti 4200. Jak się przekonacie w dalszej części artykułu karta ta, mimo że nieco już “leciwa” nadal oferuje niezłą wydajność.



Jej wiek to nawet , jak się okazuje zaleta, a nie wada, ponieważ dzięki temu jest ona mocno przeceniona i kosztuje obecnie około 450 PLN. OK., wystarczy już tego ględzenia i przekonywania, zapraszam Was do testów. W szranki staną, prócz naszego “czarnego konia“, Radeony 9100 i 9600 oraz GeForce FX 5600.
Pierwszym testem będzie 3D Mark 2001 SE. W rozdzielczości 1024x768, w 32 bitowym kolorze GeForce Ti 4200 uzyskuje 12500 punktów, dystansując wszystkich rywali. Drugi w tym teście GeForce FX 5600 osiąga 10900 punktów, a wiec wynik o blisko 15 % gorszy.



Pozostałe karty tracą odpowiednio: Radeon 9100 – 25 %, Radeon 9600 – 29 %. W benchmarku 3D Mark 2003, który jest dość kontrowersyjnym testerem wydajności, sytuacja przedstawia się następująco: w rozdzielczości 1024x768 przy 32 bitowej palecie kolorów na czoło wysuwają się karty z DX9, czyli GeForce FX 5600 z wynikiem 2690 punktów oraz Radeon 9600 ze swymi 2450 punktami. GeForce Ti 4200 osiąga w tym teście “jedynie” 1600 punktów, a wiec około 60% mniej, ale jak się okaże później jest to tylko pyrrusowe zwycięstwo jego konkurentów. Innym bardziej zaawansowanym od 3DMarka 2001 SE benchmarkiem jest GunMetal: Benchmark Tool DirectX 9. Tutaj już wszystko wraca do normy :). Na fotel lidera powraca GeForce Ti 4200 uzyskując w rozdzielczości 1024x768 i w 32 bitowym kolorze 21 klatek na sekundę (jeśli myślicie, że to mało to powiem tylko, że w tym samym teście najszybsza obecnie na rynku karta, a mianowicie Radeon 9800 PRO uzyskuje wynik 32 klatek na sekundę).



Radeon 9600 i GeForce FX 5600 osiągają bardzo podobny wynik a mianowicie odpowiednio 13 i 12 klatek na sekundę, czyli tracą do prowadzącego około 70%. Całkowicie z tyłu zostaje Radek 9100 wyciskajac jedynie 10 klatek na sekundę.
Zobaczmy teraz jak testowane karty radzą sobie w grach. Pierwszą grą-testem będzie oczywiście UNREAL TOURNAMENT 2003. W rozdzielczości 1024x768x32 bity “staruszek” znowu pokazuje klasę i dzięki uzyskanym 80 klatkom na sekundę wychodzi na dość znaczne prowadzenie.


Swojego młodszego brata wyprzedza o 23%, Radeona 9600 o ponad 45%, a Radka 9100 o prawie 82%!!! Jeśli uruchomimy tę grę w tych samych ustawieniach dodając do tego czterokrotny antyaliasing to znowu na czoło wysuną się karty obsługujące DirectX 9.0, oferując szybkość wyświetlania grafiki na poziomie około 31 – 35 klatek. Ale jeśli obniżymy rozdzielczość do 800x600x32 Bit i pozostawimy czterokrotny antyaliasing to mimo, że GeForce Ti 4200 nadal będzie dość znacznie przegrywać z grafami DX 9.0, bo o ponad 50%, to osiągnięte 30 klatek na sekundę pozwoli na płynną grę.



Jeżeli jednak uzyskany w ten sposób wynik nadal nas nie zadowoli to możemy podkręcić kartę do poziomu GeForce Ti 4400, czyli rdzeń 275 MHz, pamięć 550 MHz (bez stosowania dodatkowego chłodzenia!!!), co pozwoli poprawić wyniki o jakieś 20%. Na zakończenie naszych testów zobaczmy jak radzą sobie nasi “zawodnicy” w grze z bardzo bogatą grafiką 3D, w której na ekranie pojawia się znaczna ilość małych obiektów na raz, a mianowicie w COMAND & CONQUER GENERALS.



W ustawieniach obrazu 1024x768 w 32 bitowym kolorze na prowadzeniu znajduje się nie kto inny jak GeForce Ti 4200. Uzyskuje on 29 klatek na sekundę a wiec 11.5% więcej od GeForce FX 5600, 16 % od Radeona 9600 i aż 38 % od Radka 9100. Jeśli podniesiemy rozdziałkę o dwa oczka wyżej ( 1200 x 1024 x 32 Bity) to przewaga ta wzrasta odpowiednio do 19 %, 25 % i ponad 56%!!!
Jak pokazują testy, GeForce Ti4200 mimo swojego wieku jest nadal kartą godną polecenia. W standardowych ustawieniach, czyli bez antyaliasingu i FSAA dystansuje nawet nowsze konstrukcje. Dzięki niezłym możliwościom overclokingu można nawet w rozdzielczości 800x600 pokusić się o włączenie kilku bajerów, jak czterokrotny antyaliasing przy zachowaniu płynności wyświetlanej grafiki. Jeśli jednak mimo tego wszystkiego ktoś jeszcze ma wątpliwości to przekona go na pewno porównanie cen testowanych kart. GeForce Ti 4200 kosztuje około 450 PLN, a wiec tylko 50 PLN więcej niż znacznie słabszy pod każdym względem Radeon 9100.



Co do pozostałych dwóch uczestników naszego testu to ich ceny przedstawiają się następująco: GeForce FX 5600 kosztuje około 700 PLN, a Radek 9600 mniej więcej 670 PLN, są one wiec znacznie droższe niż czterytysiącedwusetka a oferują wydajność bardzo zróżnicowaną i często wyraźnie gorszą od “staruszka”. Tak wiec reasumując, jeśli potrzebujesz relatywnie taniej i w miarę wydajnej karty (a któż z nas nie potrzebuje ;]), to nie zastanawiaj się zbyt długo, wybór jest prosty i jednoznaczny - GeForce Ti 4200 jest tym, czego szukasz.

* wszystkie testy wykonane na Pentium 4 2.8 Ghz, ich wyniki pochodzą z witryny benchmark.pl

PS. Wielkie tnx dla Remi'Xa za korektę.


29     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Stary ale jary