Po przeczytaniu powyższego wstępu możemy wyciągnąć, skądinąd słuszny wniosek, że sytuacja jest beznadziejna i nie da się kupić karty, która za stosunkowo niską cenę zaoferuje przyzwoitą wydajność. Właśnie o to chodzi specom od marketingu w firmach produkujących karty graficzne.
Jeśli wyciągniemy takie wnioski to cóż innego nam pozostaje poza zakupem nowej super wydajnej i super drogiej karty graficznej. Ale czy jest tak na pewno??? Otóż nie!!! Jeśli poświęcimy trochę czasu na przestudiowanie testów wydajności i porównanie szczegółów technicznych kilku kart wypuszczonych na rynek na przestrzeni ostatniego roku, to naszym oczom ukaże się on, a mianowicie GeForce Ti 4200. Jak się przekonacie w dalszej części artykułu karta ta, mimo że nieco już “leciwa” nadal oferuje niezłą wydajność.
Jej wiek to nawet , jak się okazuje zaleta, a nie wada, ponieważ dzięki temu jest ona mocno przeceniona i kosztuje obecnie około 450 PLN. OK., wystarczy już tego ględzenia i przekonywania, zapraszam Was do testów. W szranki staną, prócz naszego “czarnego konia“, Radeony 9100 i 9600 oraz GeForce FX 5600.
Pierwszym testem będzie 3D Mark 2001 SE. W rozdzielczości 1024x768, w 32 bitowym kolorze GeForce Ti 4200 uzyskuje 12500 punktów, dystansując wszystkich rywali. Drugi w tym teście GeForce FX 5600 osiąga 10900 punktów, a wiec wynik o blisko 15 % gorszy.
|
Pozostałe karty tracą odpowiednio: Radeon 9100 – 25 %, Radeon 9600 – 29 %. W benchmarku 3D Mark 2003, który jest dość kontrowersyjnym testerem wydajności, sytuacja przedstawia się następująco: w rozdzielczości 1024x768 przy 32 bitowej palecie kolorów na czoło wysuwają się karty z DX9, czyli GeForce FX 5600 z wynikiem 2690 punktów oraz Radeon 9600 ze swymi 2450 punktami. GeForce Ti 4200 osiąga w tym teście “jedynie” 1600 punktów, a wiec około 60% mniej, ale jak się okaże później jest to tylko pyrrusowe zwycięstwo jego konkurentów. Innym bardziej zaawansowanym od 3DMarka 2001 SE benchmarkiem jest GunMetal: Benchmark Tool DirectX 9. Tutaj już wszystko wraca do normy :). Na fotel lidera powraca GeForce Ti 4200 uzyskując w rozdzielczości 1024x768 i w 32 bitowym kolorze 21 klatek na sekundę (jeśli myślicie, że to mało to powiem tylko, że w tym samym teście najszybsza obecnie na rynku karta, a mianowicie Radeon 9800 PRO uzyskuje wynik 32 klatek na sekundę).
|
Radeon 9600 i GeForce FX 5600 osiągają bardzo podobny wynik a mianowicie odpowiednio 13 i 12 klatek na sekundę, czyli tracą do prowadzącego około 70%. Całkowicie z tyłu zostaje Radek 9100 wyciskajac jedynie 10 klatek na sekundę.
Zobaczmy teraz jak testowane karty radzą sobie w grach. Pierwszą grą-testem będzie oczywiście UNREAL TOURNAMENT 2003.
W rozdzielczości 1024x768x32 bity “staruszek” znowu pokazuje klasę i dzięki uzyskanym 80 klatkom na sekundę wychodzi na dość znaczne prowadzenie.