07     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Total Immersion Racing


Zbigniew " EMILL " Pławecki


Już od czasów starożytnych (czyt. od czasów 8-bitowców) wydawano przeróżne ścigałki. Na palcach może dwóch rąk można zliczyć tych, którzy nigdy nie słyszeli tytułów takich jak chociażby TURBO OUT RUN, czy PIT STOP. Dziś także możemy cieszyć się prędkością, rykiem silników i zapachem palonej gumy... no, tym może za parę lat. Na pewno miłośnicy 4 kółek nie mają na co narzekać, przecież choćby w ostatnich kilku miesiącach pojawiło się kilka głośnych tytułów. Jednak czy aby na pewno? Po rozczarowaniu, jakie przeżyli fani serii NEED FOR SPEED można odnieść wrażenie, że ta gałąź rozrywki (przynajmniej na PC) przeżywa regres. Jednak pojawiła się gra, która ma szanse zmienić ten stan rzeczy. Jest nią, wydana przez Razorworks Studio, TOTAL IMMERSION RACING.



Na początku należy wspomnieć, że to właśnie oni zasłynęli symulatorami helikoptera APACHE HAVOC oraz ENEMY ENGAGED, w związku z czym możemy być pewni, iż nie mamy do czynienia z nowicjuszami. Tak, czy inaczej, TIR ma zamiar łączyć w sobie elementy arcade z realistyczną fizyką oraz AI na wysokim poziomie.

Co za drapieżne spojrzenie :]
Autorzy nie kryją, że główną inspiracją dla ich dzieła jest GRAN TURISMO 3. Nie ma się czemu dziwić, w końcu to właśnie on zdobył mnóstwo pochwał ze strony recenzentów oraz graczy. Tak więc panowie z Razorworks starają się znaleźć złoty środek, mający na celu zdobycie jak najwięcej ilości klientów. I zanosi się na to, że nie będzie innej możliwości.

TUZIN BŁYSZCZĄCYCH CACEK
W grze znajdzie się ponad tuzin samochodów klasy GT, w tym takie cudeńka, jak BMW M3 czy Audi GT. Powstają one z wręcz obsesyjną dbałością o każdy detal. Całkowicie jasną sprawą jest możliwość, czy raczej "przymus" ingerowania w ustawienia techniczne pojazdu. Opony, tłumik, amortyzatory, skrzynia biegów itd. - gracz może ustawić cokolwiek zechce. Modelowanie bolidów to nie wszystko - niezwykle ważnym elementem gry będzie wygląd tras. Każda z nich (a będzie ich około 20tu) tworzona jest przy użyciu oryginalnych planów architektonicznych, a są to między innymi: Monza, Sebring, Hockenheim. "To niesamowite jak skomplikowane są te trasy" mówią autorzy.

Ameryka w TV, Ameryka w radiu, Ameryka na samochodach. Strach otworzyć pralkę
Do tego dochodzi jeszcze praca nad wyglądem, scenerią środowiska, teksturami (np. ślady opon w miejscach częstych poślizgów). Wszystko jest prawdziwe w sensie realistycznego odwzorowania. Na żadnej z tras nie znajdziemy elementu, którego nie byłoby w rzeczywistości. Wszystko, łącznie z opublikowanymi do tej pory screenami, wskazuje na to, że nie są to zwykłe obietnice, a fakty.
BŁYSZCZĄCE OBWODY SCALONE
Jedynym aspektem gry niewymagającym zmniejszania skali realizmu jest AI. Zachowanie i jazda komputera mają podobno przewyższać umiejętności niejednego człowieka.

Ciężkie jest życie lidera... wiecznie sam.
Aby udowodnić jak bardzo zaawansowane jest AI w TIR autorzy przygotowali mały pokaz. Zaprezentowali mianowicie film z gry, w którym to sznur samochodów pokonywał niezbyt skomplikowany zakręt. Wtem jeden z wozów zboczył z trasy, a pozostałe wymijały go tak, aby nie spowodować kolizji. Kierowcy zachowują się w różny sposób i nigdy nie można powiedzieć, że ten sam bodziec wywoła zawsze takie same reakcje. Aby to potwierdzić pojawił się kolejny filmik przedstawiający tą samą sytuację, jednak kierowca wyprowadził pojazd z poślizgu. Z pewnością jest to bardziej imponujące niż perfekcyjna jazda zawodników w większości grach tego typu. Co ciekawe, przeciwnicy będą w stanie zapamiętać gracza, a dokładniej styl jego jazdy. Wraz z kolejnymi wyścigami wyrobią sobie opinię na jego temat. Jeśli gracz jeździ agresywnie to może liczyć, że konkurencja także nie będzie traktować go z pobłażliwością.

Życie na pełnym gazie to jest to
Przed każdym wyścigiem gracz informowany jest o wszystkich aspektach wyścigu, w tym także o rywalach. Podobnie jest podczas wyścigu, kiedy to informacje z sytuacji na torze podawane są regularnie.
Nie ma co ukrywać, że TOTAL IMMERSION RACING zamierza kandydować do miana najlepszej gry w swojej dziedzinie. I chociaż tytułów tej klasy nadal jest jak na lekarstwo, to tym bardziej wydaje się, iż jej monopol jest niemalże pewny. Natomiast swego rodzaju ciekawostką będą wyniki na rynku konsolowym, jako że TIR wydany zostanie także na X-Boxa i PlayStation2. A jak już zdążyliśmy sobie uświadomić, gałąź wyścigów arcade na tych platformach jest zdominowana o wiele bardziej niż na PC.


07     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Total Immersion Racing