ZAPOWIEDŹ | 06
<< | ^ | >>





Zgodnie z zapowiedzią, w tym miesiącu jesteśmy z gościną u polskiego teamu Techland. Przyjrzymy się ich pracom nad grą Xpand Rally. Czy XR stanie się hitem na miarę innego dzieła Techlandu - Crime Cities? Zobaczmy.

W Xpand Rally dostępnych będzie 10 rodzajów mistrzostw. W trakcie kolejnych rozgrywek staniecie do walki ze 120 zawodnikami rajdowymi z całego świata. Każdy wyścig będzie rozgrywany na sześciu trasach w różnych zakątkach świata - począwszy od Europy, poprzez lasy Ameryki, sawanny i pustynie Afryki, tropikalną dżunglę, klimat śródziemnomorski, na pustkowiach Australii kończąc. Poszczególne mistrzostwa reprezentują szczeble w karierze w międzynarodowej lidze Xpand. Wyścigi różnią się między sobą charakterystyką terenów oraz stopniem zaawansowania - w kolejnych rozgrywkach trasy będą stawały się coraz trudniejsze, a przeciwnicy - coraz lepsi i bardziej agresywni. Realizm dodatkowo podnoszą zmienne warunki pogodowe.

Pada śnieg, pada śnieg, zęby dzwonią mi

Oznacza to, iż w trakcie jednego przejazdu drastycznie może zmienić się charakterystyka jazdy na danym torze. Kolejne zwycięstwa gracza będą uzależnione przede wszystkim od umiejętności prowadzenia pojazdu, znajomości samej trasy oraz technicznego przygotowania samochodu.

DOMOROSŁY MECHANIK
Xpand Rally to gra rajdowa, w której o sukcesach gracza decydują nie tylko jego umiejętności kierowcy. Dodatkowe szanse na zwycięstwo mają ci, którzy potrafią dobrze wykorzystać możliwość tuningowania swoich maszyn. Dostępnych jest ponad 70 części, w ramach 22 grup. Dzięki nim podniesiecie moc silnika, zwiększycie prędkość maksymalną i przyspieszenie czy też poprawicie przyczepność samochodu i skrócicie drogę hamowania. Jeśli dodać do tego, że każda z części ma jeszcze od 3 do 5 wersji, to możliwości rozbudowy samochodu stają się wręcz nieograniczone. Dla graczy, którym często zdarza się uszkadzać samochody, przewidziano między innymi aktywny dyferencjał i duraluminiową płytę pod silnik. Zastosowanie płyty pozwoli ograniczyć uszkodzenia samochodu nawet o 15%. Dyferencjał, oprócz swego pierwotnego zastosowania, tj. sterowania każdym kołem i pomocy w wychodzeniu z poślizgu ma jeszcze ciekawą funkcję blokowania. Dzięki niej dalsza jazda jest możliwa, nawet po urwaniu jednego koła. Entuzjaści dużych mocy z pewnością skorzystają z jednej z pięciu wersji Engine Modification podnoszących moc silnika od 30 do 120 KM. Z myślą o miłośnikach bezpiecznej jazdy zaimplementowane zostały również cztery wersje zestawów hamulców, dzięki którym siła hamowania wzrośnie nawet o 100%. Poprawa taka jest możliwa dzięki rozwiązaniu rodem z wyścigów Formuły 1 - tytanowym tarczom hamulcowym.

GDZIE TE CUDA?
Tereny w grze są odzwierciedleniem realnego świata. Aby je przygotować zebrane zostały autentyczne zdjęcia, które następnie posłużyły do wykonania tras do gry. Autorzy otrzymali kilka tysięcy fotografii poszczególnych elementów krajobrazu, a także kilkadziesiąt zdjęć wykonanych podczas przelotu samolotami.

A mówiłem, że mieliśmy skręcić w lewo!

Ponieważ Xpand Rally rozgrywa się na różnych szerokościach geograficznych, gracz przemierza różnorodne trasy - począwszy od pustynnych, skończywszy na podbiegunowych. Dzięki temu doświadcza różnego zachowania samochodu w zależności od pogody oraz nawierzchni po której się porusza (szuter, piasek, żwir, śnieg, lód czy asfalt). Trasy w Xpand Rally są wykonane w oparciu o Chrome Engine. Dzięki temu otrzymaliśmy realistyczne, porośnięte bujną roślinnością tereny o powierzchni kilkunastu kilometrów kwadratowych. To pozwala na zerwanie z dotychczas obowiązującym schematem wąskiej niecki, w której ścigają się gracze. Jak Wam wiadomo 29-31 sierpnia w Londynie odbyły się największe w Europie targi rozrywki elektronicznej ECTS. Firma Techland, prezentująca swoje najnowsze produkcje takie jak Chrome, Day of the Mutants i oczywiście Xpand Rally była ponownie jedynym wystawcą z Polski. Bogate w faunę tereny wraz z niezwykle szczegółowymi samochodami zrobiły na graczach duże wrażenie.
W chwili obecnej programiści kładą największy nacisk na projektowanie lokacji.

Dzięki uprzejmości pana Pawła Marchewki z firmy Techland udało mi się przygotować mały wywiad na temat Xpand Rally (choć nie tylko). Zapraszam do lektury:

E: W jaki sposób ustalaliście fizykę gry? Przeprowadzaliście testy na prawdziwych samochodach rajdowych?
P.M.: Nie przeprowadzaliśmy testów na maszynach WRC, jeśli o to pytasz. Parametryzacja odbywała się i nadal odbywa na kilku poziomach:
1. naszym celem było zaimplementowanie wysokiej jakości modelu jazdy podwozia i nadwozia - to była najtrudniejsza cześć,
2. na tak skonstruowanym modelu należało ustawić wszystkie parametry takie jak masa, rozkład ciężaru, działanie amortyzatorów, skok sprężyn, itd.
3. na końcu pozostało ustalenie najbardziej zauważalnych parametrów, takich jak przyczepności odpowiednich rodzajów opon, precyzyjne odzwierciedlenie działania amortyzatorów, przeniesienie napędu itd.,
4. aktualnie trwają wewnętrzne beta testy parametrów jezdnych.
Fizyka jazdy to najpoważniejszy problem który przyszło nam rozwiązać, a że wiemy jak bardzo jest on istotny w grze rajdowej staramy się poświęcić mu tyle czasu ile będzie potrzebne, żeby XR mogło skutecznie konkurować z najlepszymi grami w tej kategorii.

E: Jak wygląda sprawa z polską wersją językową? Czy planujecie zatrudnienie którego z profesjonalnych rajdowców w roli pilota?
P.M.: Tak, mamy takie plany choć Xpand Rally to nieco innego rodzaju wyścigi od typowych rajdów WRC. W Xpand Rally Chapionship pilot nie siedzi razem z kierowcą. Są to rajdy wyjątkowo ekstremalne i żywego pilota na najniebezpieczniejszym w samochodzie zastąpiono GPS'em oraz radiowym kontaktem z pilotem. Przypomina to trochę zasady z Daytona Racing.

E: Co możecie powiedzieć o engine gry, o jego "osiągach"? Czy trudne było przystosowanie engine'u fpp'a na potrzeby wyścigów samochodowych?
P.M.: Nie było większych problemów z przystosowaniem Chrome engine'u i Chrome Ed'a do zastosowań gier samochodowych. Chrome engine to świetny i bardzo elastyczny engine, dzięki czemu można prace na Xpand Rally mogły ruszyć w tak szybkim tempie.

E: Jakie będą wymagania sprzętowe gry? Niemal prawie każda nowa gra wymaga T&L - czy da się wiec normalnie pograć bez GF4 na pokładzie?
P.M.: Nie mogę w tej chwili obiecać posiadaczom TNT że będą mogli bez większych problemów pograć w XR.

Dobra, już tylko 200 metrów i meta.

Być może tak będzie, ale na pewno odbędzie się to kosztem jakości grafiki. Na razie staramy się żeby gra wyglądała i pracowała dobrze na kartach GF3/GF4 i ich odpowiednikach. Będziemy się starać obniżyć konfigurację sprzętową gry, ale jak bardzo nam się to uda dowiemy się dopiero w okolicach końca grudnia.

E: Na jakich platformach ukaże się gra?
P.M.: PC. Na razie PC. Jesteśmy przygotowani do portu na X-boxa, ale rynek tej konsoli na świecie jest dosyć słaby i bez wyraźnego żądania ze strony Wydawcy nie sądzę żebyśmy przygotowali wersje XR na X-box.

E: Jakie tryby gry będą dostępne w XR? Czy gracze będą mieli możliwość zagrania w, nieco już zapomnianym przez developerów, trybie Split Screen?
P.M.: Tak w XR będzie również Split Screen. Oprócz tego, będzie tryb grania do 4 graczy, którzy wymieniają się miejscami przed monitorem. Kwestia Multiplayera została dosyć oryginalnie odłożona na koniec prac przy grze i nie jestem w stanie czytelnikom zdradzić już dziś jakie będą tryby rozgrywki wieloosobowej. Ale postaram się tą informacją podzielić na forum gry jak tylko będzie wszystko jasne.

E: Czy planujecie zaimplementowanie bonusów za postępy w grze (ukryte trasy, samochody, etc.)?
P.M. Tak w grze jest wiele tego typu bonusów. Począwszy od wygrywania niedostępnych w sklepie części po otrzymywanie specjalnych ukrytych samochodów. Ponadto wraz z kolejnymi sukcesami w lidze Xpand, gracz otrzymuje specjalne propozycje bonusowych wyścigów i zadań specjalnie premiowanych. Znajdziemy tu między innymi: pojedynek o samochód, wyjątkowo restrykcyjną jazdę na czas, test na najlepsze przyspieszenie i inne konkurencje za które otrzymamy zarówno pieniądze jak i inne nagrody.

E: Wydajecie grę w bardzo gorącym okresie dla fanów samochodówek - premier takich gier jak NfS HP2, Toca: Race Driver, no i najbliższy XR tematycznie Colin 3.0. Co takiego ma Xpand Rally, że gracze sięgną właśnie po nią?
P.M.: Głównym atutem XR ma być wyjątkowo realistyczna grafika gry. Fotorealizm to nasz główny cel. Trudno się czymś znacznie wyróżniać pomiędzy innymi grami. Chcemy stworzyć świetną grę dla miłośników rajdów. Colin 3.0. to bardzo udana produkcja, ale nie sądzę aby mogła zatrzymać graczy przy grze dłużej niż na tydzień. Xpand Rally ma być tym dla miłośników gier rajdowych, czym Gran Turismo było dla miłośników wyścigów szosowych. Gracze oprócz samych wyścigów będą mogli kupować i sprzedawać swoje samochody, wpływać na ich wygląd, zmieniać poszczególne ich części modyfikując ich parametry według własnych planów a później wykorzystywać ich zalety w wyścigu.

E: Pytanie chyba najważniejsze: kiedy nastąpi premiera?
P.M. Planujemy premierę gry na pierwszą połowę stycznia.

E: Teraz kilka pytań nie związanych ściśle z grą. Jak zaczynaliście w tej branży? Dlaczego akurat tworzenie gier?
P.M.: Hmm... zawsze chcieliśmy tworzyć własne gry. Rozpoczęliśmy od kilku napaleńców, którzy potrafili coś napisać w asemblerze. Później zaczęliśmy tworzyć rzeczy na poważnie. Wierzymy że w Polsce jest wielu zdolnych ludzi, którzy jeśli tylko potrafią pracować w zespole mogą tworzyć fantastyczne rzeczy. Ostatnimi czasy mamy świetnych specjalistów, którzy są bardzo zaangażowani w to co robią i stanowią bardzo zgrany zespół. Głównie dzięki temu jesteśmy w stanie tworzyć tak dobrze zapowiadające się produkty.

E: Na czym właściwie polega wasza praca? Czy jest to, jak sobie wyobrażają niektórzy, całodzienne wpisywanie milionów cyferek?
P.M.: Tworzenie gier to przede wszystkim praca twórcza. Jest w niej mnóstwo wizjonerstwa. Od projektowania i wyglądu poszczególnych elementów graficznych gry po projektowania skomplikowanych algorytmów sztucznej inteligencji, czy chociażby fizyki samochodu. Każde z tych zadań wymaga bardzo starannych przemyśleń a dopiero później implementacji kodu, który jednak już od kilku lat nie sprowadza się jedynie do wpisywania ciągu cyferek. Nie jest to jednak ciągle jeszcze praca zbliżona do pracy pod MS Word. Kiedyś ktoś do nas napisał, że zrobi dla nas każdą grę, jaką będziemy chcieli, jeśli tylko wyślemy mu ten program do robienia gier. Tak, więc informuję wszystkich, którzy sądzą, że posiadamy taki program do robienia gier że niestety nie ma takiego programu.

E: Co trzeba zrobić, by stać się jednym z was?
P.M. Zależy oczywiście o jakim stanowisku mówimy? Czy jest to Kierownik produkcji, Projektant, Programista, czy Grafik. Tak czy inaczej jednak trzeba być bardzo ambitnym. Trzeba grać dużo w gry, wiele z nich ukończyć (bez cheatów). Trzeba interesować się tym, w jaki sposób powstają gry. Trzeba czytać dużo artykułów na temat tworzenia gier, jak powstawały poszczególne elementy gier, co podczas produkcji niektórych gier poszło nie tak.

E: Jakie są wasze prywatne typy Top Gier? Na przykład najlepsze samochodówki w jakie graliście?
P.M.: Moja lista: Oczywiście poszczególne gry trafiły na nią z różnych powodów
1. Gran Turismo 2, 3: A-SPEC
2. Ferrari F355
3. Colin McRae Rally 1, 2, 3
4. Sega Rally 1
5. Rallisport
6. Sega GT2002
7. Need for Speed IV

E: Dziękuje za poświecony mi czas, życzę sukcesu na miarę co najmniej Need4Speed`a :)
P.M. Zabobonnie, nie dziękujemy.

EMILL