CIA - Strefa Śmierci - Wywiad z Wojtkiem Bartosiakiem
SS-NG #34 wrzesień 2005
36






Michał "Ma'd" Lipkowski
    Ostatnio udało mi się rozmawiać z Wojtkiem Bartosiakiem znanym na scenie AMERICA’S ARMY OPERATIONS jako W0JT3K_PL (dawniej jako W[]JT3K_PL), człowiekiem odpowiedzialnym za program AATSI .
Ma’d: Skąd wzięło się twoje zainteresowanie pisaniem programów?

W0JT3K_PL: Od 13 lat dysponuję komputerem, z którym wiąże się moja pasja. Pierwsze programy pisałem pod BASIC na ATARI 800 XE, były to proste rzeczy typu kalkulator, później zacząłem bawić się w tworzenie prostych gier (miałem 9 lat). Następnie doczekałem się PC, który umożliwił mi tworzenie oprogramowania w MS DOS’ie. Wiadomo ucząc się na własnych błędach, podpierając swoją wiedzę o różne materiały typu HELP, poznałem bardzo dobrze OS a pierwszym językiem, z którym się spotkałem to TURBO Pascal. Miałem też swoje pierwsze sukcesy w, jeszcze bardzo amatorskim tworzeniu. Zająłem 3’cie miejsce w ogólno polskim konkursie w tworzeniu w Logo Komeniusz’u. Następnym krokiem było zagłębienie się w środowisku obiektowym C++.

Ma’d: Co wpłynęło na powstanie AATSI?

W0JT3K_PL: Przede wszystkim zaczęło się od kilku chyba dość istotnych spraw. Mój znajomy Mr. Groch z klanu HRD, pisał podobną aplikacje w Perl’u, ale z tego co wiem jej nie ukończył (bo już takowa istnieje). Więc sam pomysł nie jest mój. Inspirowało mnie, żeby napisać wersje „crossową”, czyli taką, której mógłbym używać w środowisku, Linux oraz Windows (w przyszłości GUI będzie także obsługiwać MAC’i). W pierwszej chwili chciałem to stworzyć do użytku własnego. Przy okazji chciałem się nauczyć obsługi (od środka) słynnego wśród graczy komunikatora głosowego TEAM SPEAK oraz związanych z nim protokołów. Powoli zacząłem się uczyć nowych technik potrzebnych mi do napisania takiego programu. Dodatkowo chciałem urealnić rozgrywki w AAO. Bardzo denerwowało mnie, że gdy zostawałem ostatnim członkiem swojej drużyny, mimo, ze pozostali nie żyli, wydawali mi komendy, co mam robić. Sam skrót AATSI, został wymyślony przez „Kurczaka”(wywiad w tym samym numerze SS-NG) z ChickenFarmCorporation.pl (www.cfcn.pl lub www.chickensfarm.pl). Pełna nazwa programu to America’s Army Team Speak Integrator.

Mad’d: Jak zaczęła się współpraca nad owym produktem?

W0JT3K_PL: Na początku był chaos.. Tak mogę powiedzieć w skrócie. J Tak poważnie to zacząłem spędzać godziny ze sniferem i Internetem by poznać TCP Query Protocol TeamSpeak’a oraz UDP Query GameSpy Protocol v2.0. Następnie skontaktowałem się z Kurczakiem. Bez wahania potwierdził, że jest zainteresowany takim projektem. Wiedziałem, że mam już potencjalnego odbiorcę na mój produkt. Później w zasadzie odnawiając kontakty z ludźmi z farmy, wśród których został polecony mi John, człowiek odpowiedzialny za grafikę na stronie AATSI, oraz zajął się przygotowywaniem grafiki do wersji GUI (wersja graficzna).Bardzo wiele zawdzięczam również Jakubowi (JQB), który bardzo się zaangażował w testowanie projektu. Przy okazji pytał ludzi z różnych klanów, co myślą o projekcie, czyli co im się podoba, a co nie. Zajmował się też wychwytywaniem różnego typu Bugów, które miały miejsce, pod Windowsem, a nie zaistniały na Linux’ie. Wielkie podziękowanie należy się tez Ugolowi, mojemu znajomemu, który był niejakim źródłem wiedzy dla mnie. Odpowiadał mi na każde moje pytanie związane z technikami pisania takiego programu (zabawy z klasami: polimorfizm, dziedziczenie, rzutowanie). Z niektórych skorzystałem, większą cześć technik jednak odrzuciłem. Jeszcze raz dzięki dla was.
Ma’d: Jak sądzisz, czy wszyscy gracze na TS’ie przyjmą ten program z entuzjazmem?

W0JT3K_PL: Przeprowadziłem ankietę wśród polskich graczy na stronie Farmy oraz stronie swojego projektu: http://aatsi.wj.pl Do tej pory wszyscy z wyjątkiem jednej osoby wypowiadają się pozytywnie na temat wprowadzenia takiego, co dla niektórych, udogodnienia. Bardzo cieszy mnie to, że tak wiele osób chce grać uczciwie. Z tego, co się orientuję program AATSI będzie wdrążony do każdego turnieju organizowanego przez Chicken’s Farm Corporation.

Ma’d: Co myślisz o polskiej scenie AMERICA’S ARMY OPERATIONS?

W0JT3K_PL: Na każdym serwerze:. Amerykańskim czy Europejskim, zwłaszcza Europejskim znajdzie się jakiś Polak.Jest to jedna z bardziej popularnych gier tego typu, dostępnych za darmo, w Polsce. Na szczególne uznanie zasługuje klan 62KFC, który w chwili obecnej dostał się do półfinału Bridge Crossing Turnament, organizowanego przez CFC. Takim przykładowym polskim klanem, gdzie ludzie spotykają się i traktują grę jako zabawę, jest klan QT_ASY. Z tego klanu wywodzą się bardzo dobrzy gracze, np: Kitor, Jermako. Obecnie miejscem, które w jakiś sposób zrzesza społeczność AAO jest Chicken’sFarm. Owa strona udostępnia własne serwery bezpłatnie, by klany mogły się sparować, gdyż jak wiadomo często nie ma na to miejsca na zwyczajnych serwerach.Obecnie dostępne są 3 serwery oficjalne i jeden niepublicznym jednakże każdy jest trackowany i zgodny z zaawansowanymi statystami trackera. Więcej zresztą pewnie dowiecie się od Kurczaka.

Ma’d: Pewnie większość czytelników dalej nie wie, czym jest AATSI, mógłbyś nas troszkę doinformować?

W0JT3K_PL: AATSI jest to program mający zakończyć erę Ghostingu. Sam Ghosting (słowo stworzone o wyrazu Duch), oznacza, że nawet, gdy gracz zginie mówi poprzez TS’a, gdzie znajduje się przeciwnik. Mam nadzieję, że wszystko dojdzie do skutku i przestaną zdarzać się „cuda” podczas rozgrywki, co ma w efekcie doprowadzić do jeszcze większego urealnienia gry, mimo że sama gra i tak jest bardzo realistyczna. AATSI w chwili obecnej nie należy do najprostszych w obsłudze. Obecnie trwają prace nad dodaniem menu, który powinien ułatwić wybieranie funkcji programu. Niestety pojawiają się ciągle jakieś nowe Bugi, dlatego prace nad AATSI nadal trwają, dlatego nie jestem w stanie, podać ostatecznej daty wydania produktu. Obecnie największy znaleziony Bug w programie to możliwość tzw. szeptania na kanale, praktycznie rozłożył cały projekt na łopatki, dlatego właśnie musiałem usnąć program z katalogu, Download. Po wielu godzinach moich starań, znalazłem sposób sprawdzenia czy ktoś szepcze, jeżeli tak jest, zostaje wysłana wiadomość na serwer TS, że osoba Ghostuje. O decyzji, co zrobić z taką drużyną podejmuje sędzia główny, najczęściej kończy się to żółtą kartką bądź przegraniem poprzez walkower. Dodatkowo dostępna będzie opcja, przyklejenia gracza do kanału. Przydzielona zostaje mu flaga, która nie zezwala mu na zmienienie kanału, na TS’ie.
Program AATSI jest programem wielojęzycznym (obecnie wersja polska i angielska), szukamy ludzi, którzy pomogliby na przetłumaczeniu na język francuski i niemiecki.

Ma’d: Dziękuję za udzielenie wywiadu i życzę miłego wieczoru.

W0JT3K_PL: Ja również dziękuję i pozdrawiam czytelników SS-NG
CIA - Strefa Śmierci - Wywiad z Wojtkiem Bartosiakiem
SS-NG #34 wrzesień 2005
36