Temat numeru - Relacja z E3 - PlayStation 3
SS-NG #32 Czerwiec 2005
55






Kamil "Iwan" Iwanowicz
    Sony, jak widać, nie przebiera w środkach. Strategia tej firmy stała się najbardziej widoczna przy produkcji handhelda PSP- postawiono tu na zaawansowaną technologię, olewając zupełnie „szalone” pomysły konkurenta (DualScreen), wspomagając jednocześnie konsolkę biblioteką bardzo rozpoznawalnych „nazw” (czyli gier świetnie znanych z dużych konsol). W przypadku konsol stacjonarnych nie jest inaczej- Sony mając na plecach oddech Microsoftu i jego Xboxa, musiało w postaci PS3 wytoczyć naprawdę ciężką artylerię.
Targi E3 2005 przyniosły zarówno prezentację samej konsoli, jak i masę filmików z gier tworzonych już na PS3. Idźmy jednak po kolei. Pierwsze, co rzuca się w oczy przy oględzinach PlayStation 3 jest... pad. Koniec z DualShockiem! Teraz kontroler przypomina wyglądem bumerang i jest dosyć duży. Na zdjęciach może wydawać się wręcz niewygodny, ale nie wierzę, żeby specjaliści od Sony pokpili tą sprawę. Oczywiście kontroler będzie bezprzewodowy, a jego baterie pozwolą na ok. 24 godziny zabawy pomiędzy kolejnymi ładowaniami. Konsola wyposażona będzie aż w siedem portów Bluetooth obsługujących kontrolery. Swoją drogą ciekawe, dlaczego zrezygnowano ze świetnego designu DualShocka. Jeśli chodzi o nośnik danych, to PS3 korzystać będzie z dysków Blu-ray mieszczących do sześciu razy więcej, niż płyta DVD. Oprócz tego, konsola obsługiwać będzie oczywiście formaty CR-ROM, CD-RW, DVD, DVD-ROM, DVD-R, oraz DVD+R.



Potwierdzono także wsteczną kompatybilność, co oznacza możliwość odpalenia na PS3 ogromnej biblioteki gier z wcześniejszych maszynek Sony. Konsola posiada sloty na karty pamięci flash, SD oraz Memory Stick Duo. Znajdziemy tam także miejsce na twardy dysk 2,5”, jednak nie wiadomo czy będzie on w standardzie z konsolą i jaką wielkość będzie obsługiwał. Z innych cudów wymienić należy sześć portów USB 2.0, a także aż trzy karty Ethernetowe. Pojawi się także łączność Wi-Fi z PSP, które połączone z większą „siostrą” będzie mogło służyć jako dodatkowy ekran lub kontroler.

Jednak ilu by wyjść USB w PS3 nie było, to i tak najważniejsze są układy graficzne konsoli. Tak jak wcześniej zapowiadano, sercem PS3 będzie The Cell- procesor owiany już legendą, tworzony wspólnymi siłami przez Sony, IBM oraz Toshibę. Potwór ów tykać będzie z częstotliwością 3,2 Ghz, a jego całkowita wydajność wyraża się w 218 gigaflopach. Pomijając szereg mało komu zrozumiałych danych możemy spokojnie założyć, że Cell jest cholernie potężnym narzędziem, o czym co i rusz zapewnia firma. Oczywiście powinniśmy brać poprawkę na Sony, które potrafi mydlić ludziom oczy (przypomnijmy sobie zapewnienia na temat Emotion Engine).



Chip graficzny został ochrzszczony mianem RSX, bazuje on na technologii firmy Nvidia. Ten 128-bitowy układ zbudowany z 300 milionów tranzystorów wyswietlać będzie grafikę w rozdzielczości 1080p, będzie także mógł generować obraz na dwa wyświetlacze na raz. Funkcja ta zostanie podobno wykorzystana w niektórych grach, szczególnie w trybie multiplayer. GPU konsoli wykonywać będzie do 100 miliardów operacji na shaderach. Dla porównania, RSX będzie potężniejszy od dwóch kart GeForce 6800 Ultra, które na dzień dzisiejszy kosztowałyby około 1000 dolarów.
Znając już specyfikację sprzętową nowego dziecka Sony, możemy zbrać się za mięsko, czyli gry. Targi E3 2005 przyniosły ze sobą kawał porządnego stuffu, jeśli chodzi o soft na PS3. Może na dobry początek zacznijmy od tech-dem demonstrujących moc konsoli- obejrzeć mogliśmy pływające gumowe kaczuszki, tysiące wirujących liści, realistyczną animację ludzkiej twarzy, czy wizję Londynu przedstawioną w nadchodzącym THE GATEWAY. Już po tych kilku filmikach szczęki szukać musiałem na podłodze- bebechy PS3, jak widać, „zaskoczyły”, a był to dopiero początek... Totalnym urwaniem głowy jest trailer KILLZONE 2, każdemu polecam jego obejrzenie. Obraz ten jest jednak „tylko” renderem, nie jest liczony w czasie rzeczywistym. Na targach pokazano także świetnie wyglądające demo pod tytułem „Final Fantasy VII: Technical Demo for PlayStation 3". Fani sagi wstrzymali odech, ale pan Wada szybko uciął wszelkie domysły tłumacząc, iż SqureEnix na dzień dzisiejszy nie ma żadnych planów dotyczących ewentualnego remake’u FFVII na PS3.



Pokazano także efektowny filmik prezentujący Unreal Engine 3.0. Po skończeniu się wstawki (która wyglądała jak dobrej jakości renderowany film), prezenter zaopuścił ją drugi raz, tym razem zatrzymując akcję w wybranym momencie i sterując kamerą udowadniając w ten sposób dobitnie, że całość liczona była w czasie rzeczywistym. Koleś z Epic Games dodał przy tym, że dev-kity dostali dopiero dwa miesiące temu, a programowanie było proste... Kolejnymi punktami przentacji było np. wspomniane już THE GATEWAY (3), czy niesamowity trailer MOTOR STORM. Ubisoft zapowiedziało nowy shooter o nazwie KILLING DAY, a Koei poruszyło tłumy demem NI-OH. Ku uciesze fanów, zapowiedziano też takie hity jak: METAL GEAR SOLID 4 (polecam trailer- małe mistrzostwo świata w marketingu), DEVIL MAY CRY 4, TEKKEN 6, FIGHT NIGHT 3 czy kolejne GRAN TURISMO. Nazwy te mówią same za siebie.



PlayStation 3 wprowadza już nowe pojęcie konsoli next-gen. Maszyna ta jest nie tylko potężnym „odtwarzaczem” gier, które, swoją drogą będą wymiatać bez dwóch zdań. Oprócz tego, PS3 ma stać się podstawowym źródłem szeroko pojętej, domowej rozrywki, co potwierdza Ken Kutaragi określając PS3 jako „superkomputer elektronicznej rozrywki”. Widać więc, że „Nintendowe” podejście do konsoli jako nieskomplikowanej maszynki tylko do grania zaczyna się zatracać. Tylko teraz powstaje pytanie: czy tego właśnie oczekujemy?
Temat numeru - Relacja z E3 - PlayStation 3
SS-NG #32 Czerwiec 2005
55