-->\n" +"" ); noweOkienko.document.close(); noweOkienko.focus(); } //-->
GŁOWĄ W MUR - M.U.G.E.N - CZYLI ZRÓB WŁASNĄ BIJATYKĘ...
SS-NG #30 KWIECIEŃ 2005






Karol "Malvado" Kazek
    Jeżeli nudzisz się grając w bijatyki, ciągle uważasz, że brakuje w nich tego i owego, że przydała by się tu ta postać, która była w poprzedniej części, lub wręcz przeciwnie chcesz swoim własnym zawodnikiem nakopać wszystkim do... szmat to M.U.G.E.N jest właśnie dla Ciebie...
  SŁOWO WSTĘPU

M.U.G.E.N powstał poprzez mało znaną wówczas firmę Elecbyte. Na początku nikt się nim nie interesował, jednak garstka zapaleńców (w tym niektórzy z nich to autorzy wyżej wymienionego engina) postanowili go przetestować tworząc bijatykę z postaciami ze swojego ulubionego anime - Dragon Ball. Pomysł nie tyle wypalił, co stał się nie małym hitem w świecie Dragon Ball'a. Każda szanująca się strona miała tę grę na swojej stronie. Jednak i tak większość ludzi jest przekonana, że M.U.G.E.N to nie engine, lecz bijatyka w której pierwsze skrzypce odgrywają postacie z DB...


  Mugen może obsłużyć nieograniczoną ilość postaci


  DODAWANIE AREN I POSTACI

M.U.G.E.N to engine, który umożliwia stworzenie własnej bijatyki, tak jak sobie ją wyobraziliśmy czy rozplanowaliśmy. Oczywiście jej tworzenie nie jest takie proste, jednak jeżeli chodzi o dodawanie postaci i innych bajerów to nie powinno być z tym problemów. Zacznijmy może od najważniejszego, czyli od postaci oraz aren, sposobu ich dodawania oraz usuwania. Do tego celu potrzebny nam jest tylko Windowsowy Notatnik, lub Word Pad. Edytujemy poprzez niego plik "select.def", który znajduje się w folderze DATA. Dodawanie postaci jest banalne - folder z plikami odpowiadającymi za animację postaci wrzucamy do katalogu CHARS, a pliku "select.def" szukamy linijki z napisem "Insert your characters below". Poniżej umieszczamy swoje postacie wpisując kolejno nazwe folderu w której się znajduje np. jeżeli folder odpowiedzialny za Shao Kahna nazywa się "shao" to wpisujemy nazwę "shao", a nie Shao Kahn. Następnie możemy każdej postaci przydzielić osobną arenę, która będzie jej "domem". Wystarczy tylko gotową arenę wrzucić do folderu STAGES, a następnie obok nazwy imienia postaci dopisujemy plik w którym znajduje się arena. Jeżeli np. arena nazywa się "Shao Kahn Arena", ale plik nazywa się "kahnarena" to wpisujemy drugi przykład. UWAGA !!! Koniecznie dopisujemy końcówkę .DEF !!! Poprawny zapis postaci z areną powinien brzmieć tak "nazwa_folderu_z_postacią, nazwa_pliku_z_areną.def", czyli np. "shao, kahnarena.def".


  Efekty takie jak lecące z nieba ogniste kule również można zrobić


W M.U.G.E.N'ie z początku możemy dodać tylko, lub aż 10 postaci, co oznacza że np. postać dopisana do kodu jako 11. nie zostanie dołożona do programu. Aby zwiększyć liczbę miejsc na charaktery edytujemy plik "system.def" i wyszukujemy miejsce z napisem "Character select definition" a następnie zmieniamy wartość woluminu ROWS na liczbę wierszy jaką będzie dysponowało menu wyboru oraz COLUMNS na liczbę kolumn. Pamiętajmy, aby jednak pamiętać o tym, że jeżeli np. wpiszemy 20 wierszy na 2 kolumny może się zdarzyć, że niektóre postacie nie będą widoczne.
  MUZYKA

Zajmijmy się teraz muzyką. Aby zmienić muzykę w menu wyboru edytujemy plik "system.def" i wyszukujemy miejsce z napisem "[MUSIC]" poniżej będą kolejno muzyka w tle (gra w menu głównym i w menu wyboru postaci) oraz głośność. Te dwie sprawy interesują nas najbardziej. Jeżeli chcesz dodać własną muzyczkę do tła to w linijce z muzyką wpisujesz "sound/nazwa.format" czyli np. "sound/kahnmelody.mp3". Jeżeli muzyka leci zbyt cicho to podwyższamy jej głośność jak tylko nam pasuje.


  Nowa broń w MK - patelnia!


  Do Mugena można nawet wcisnąć nielubianą zabawkę :)

To zadanie jest już wyzywające. Jeżeli chcemy umieścić np. siebie w grze musimy mieć nagrane swoje ciosy klatka po klatce. Bardzo mile widziana będzie tutaj kamera cyfrowa. Ustaw kamerę na jakimś statywie i wykonuj ciosy, następnie wszystkie klatki pozapisuj do gifów i powycinaj tło. Później musisz tylko zrobić postać, poskładać poszczególne klatki animacji, dodać swojej postaci np. czary, a w tym pomoże ci jeden z lepszych programów do tworzenia postaci - M.U.G.E.N Character Maker. Z arenami rzecz trzyma się tak samo, tak więc chyba nie trzeba tego objaśniać.


  Będzie bolało..


  ZARYS SYTUACJI ORAZ PODSUMOWANIE

Tworząc bijatykę pamiętaj, że ściągając i umieszczając w swojej grze postacie z innych gier i czerpanie za grę korzyści majątkowych jest łamaniem praw autorskich (postacie nie należą do ciebie, a M.U.G.E.N jest darmowy). Swoją drogą chciałbym polecić M.U.G.E.N'a każdemu, ponieważ ten program przy współpracy z zdolnym mózgiem jest w stanie stworzyć bijatykę nawet lepszą od Mortal Kombat, czy Street Fighter !!! Ja dzięki temu programowi stworzyłem bijatykę swoich marzeń i naprawdę zachęcam do jego ściągniecia. Dam jeszcze wam linka, którego warto odwiedzić - www.streetmugen.com (wielka skarbnica, postaci, aren, screenpacków do MUGEN'a).
GŁOWĄ W MUR - M.U.G.E.N - CZYLI ZRÓB WŁASNĄ BIJATYKĘ...
SS-NG #30 KWIECIEŃ 2005
ja sa