-->\n" +"" ); noweOkienko.document.close(); noweOkienko.focus(); } //-->
C.I.A - ODGŁOSY WOJNY - Warcraft 2: Tides Of Darkness
SS-NG #29 MARZEC 2005






Michał "Xtense" Stopa
    Wojska ludzkie, powoli kroczące, zbliżały się do ruin fortecy Blackrock. Wojowników przepełniał strach, a i zarazem nadzieja – iż będzie to ostatnia ich potyczka. Po zwycięstwie radowano się nieprzerwanie przez następne trzy noce. Wtedy przez portal przybyli orkowie...


  


  Dabu!

Jest to jeden z tych soundtracków, które chciałoby się zabrać na bezludną wyspę. Tak przynajmniej stwierdza spora część fanów muzyki growej. Nic zresztą dziwnego – Blizzard zawsze był znany z najlepiej przygotowanych ścieżek dźwiękowych i przerywników filmowych. Glenn Stafford, kompozytor tych utworów, stworzył prawdziwe dzieło orkiestrowej muzyki wojennej.

  Wałki

01) Human1gm.mid - POSŁUCHAJ
02) Human2gm.mid - POSŁUCHAJ
03) Human3gm.mid - POSŁUCHAJ
04) Human4gm.mid - POSŁUCHAJ
05) humanv.mid - POSŁUCHAJ
06) Humdthgm.mid - POSŁUCHAJ
07) Hwrrmgm.mid - POSŁUCHAJ
08) Introgm.mid - POSŁUCHAJ
09) Orc1gm.mid - POSŁUCHAJ
10) Orc2gm.mid - POSŁUCHAJ
11) Orc3gm.mid - POSŁUCHAJ
12) Orc4gm.mid - POSŁUCHAJ
13) Orcdthgm.mid - POSŁUCHAJ
14) Orcvgm.mid - POSŁUCHAJ

  Akszyn

Human1gm.mid: To jeden z tych motywów, który potrafi się przyśnić po nocy. Krótko mówiąc, gniecie. Gniecie harmonią i kompozycją – sekcja trębaczy w tym utworze to motyw przewodni, dzięki czemu utwór ma potęgę. Subtelne skrzypce w tle dodają mu płynności i klimatu. Instrumenty perkusyjne za to dodają mu potęgi. Wszechobecny klimat tego utworu poraża zarazem prostotą kompozycji, jak i jego niemożliwym wprost do ogarnięcia skomplikowaniem i techniką. Z czystym sumieniem – 9/10.

Human2gm.mid: Trochę szybszy utwór, przywodzący na myśl poziomy z dużą ilością morskich bitew (chociaż sam nie wiem, dlaczego ;) ). Znów sekcja trębaczy to motyw przewodni, ale tym razem w tle pogrywa flecik. A właściwie Flecik, bo tworzy po prostu nieziemski klimat. Znów skrzypce, tym razem w tremolo, dają poczuć niepokój, jak gdyby nadciągające wojsko. Mniam. Kompozycja tym razem jest bardziej skomplikowana. 9/10.

Human3gm.mid: Chyba najbardziej znany motyw z całej gry. Słusznie – utwór to po prostu maestria orkiestrowej muzyki growej. Utwór tak skomplikowany, tak piękny i tak świetny, że – bez naciągania faktów – stwierdzam: W pytuchnę! Tym razem skrzypce grają jako podstawa. Występują tu też fleciki i subtelne pizzicato. Ten motyw uważam za legitymację tej części WarCrafta. 10/10.

  


Human4gm.mid: Kolejny szybszy utwór. Tym razem tylko jedna sekcja trębaczy prowadzi melodię główną. Większość tła tworzą chóry i skrzypce. Znów “wojskowy” motyw perkusyjny. Utwór trochę bardziej ciekawy ze względu na swoją niepowtarzalność. Mimo wszystko, jest to dzieło sztuki. Zero monotonii, zero powtarzających się fragmentów. Każdy fragment jest inny, a już na pewno świetny jest fragment instrumentów dętych (Oboje. Yeah.). 9/10

humanv.mid – Krótki jingiel na zwycięstwo ludzi. Ze względu na swoją długość, ciężko coś o nim powiedzieć ;) . Wykorzystuje mało instrumentów i jest trochę mniej okazały niż pozostałe utwory. 7/10.

Humdthgm.mid – Krótki jingiel ilustrujący przegraną ludzi. Znów krótki, jednak dobrze ilustruje smutek i uczucie przegranej. Mimo wszystko mniej okazały, niż inne utwory. 7/10.
Hwrrmgm.mid – Utwór na koniec gry po stronie kampanii ludzkiej (o ile się nie mylę ;) ). Nieco dłuższy niż pozostałe jingle, stosuje więcej instrumentów i kompozycyjnie jest bardziej skomplikowany. Super-partia na skrzypcach. 8/10.

Introgm.mid – Intro ;) . Ilustruje naczelną ideę gry – walka. Kolejny motyw wojskowy na perkusji. Tym razem pojedyncza trąbka prowadzi motyw główny. Pozostałe instrumenty to głównie chóry i skrzypce. Utwór dobrze dopasowany do wprowadzenia, zapowiada bowiem ciekawą grę, pełną zwycięstw (bądź porażek ;) ). 9/10.

  


Orc1gm.mid – Następny “legendarny” utwór z WarCraft'a 2ki. Najbardziej znany, jak również najlepiej wykonany utwór z kampanii orków. Cholernie dynamiczny – aż wierci się człowiek w krześle. Dzięki klawesynowi tworzy nieziemski wprost klimat nieludzkich wojsk z piekła rodem. Klawesyn jest motywem przewodnim w tym utworze – a trzeba powiedzieć, że jest prowadzony z finezją godną klasyków. Tło również nie jest do pogardzenia – doskonale trzyma napięcie i klimat. Instrumenty perkusyjne zaś to czysta finezja – kotły wybijają własną melodię. Kompozycyjnie, technicznie i klimatycznie, utwór wprost idealny. Żebym ja tak potrafił komponować... 10/10.

Orc2gm.mid – Tym razem nieco bardziej wyważony utwór, z obojem prowadzącym melodię główną. Perkusja znów gra własną melodię. Chóry w tle lekko podbite, słyszalne skrzypki i pizzicato. Później, utwór przechodzi w lekkie uspokojenie, a zarazem tworzy niepokój. To, co jest w nim denerwujące, to fakt, że nie chce wypuścić tego niepokoju, ale to raczej kosmetyczny błąd. Tak czy owak, napisany z maestrią i kunsztem godnym zazdrości ;) . 9/10

Orc3gm.mid – Troszkę spokojniejszy utwór kampanii orków. Znów obój prowadzi melodię, potem zaś wchodzą kościelne organy (!), tworzące niebywały wprost klimat, zdejmując trochę napięcia. Kunsztownie wyprowadzona kompozycja, mająca na celu zagrzewanie do bitwy (no i może do myślenia ;) ). 8/10.

  


Orc4gm.mid – Szybki motyw, średnia dynamika i super-melodia prowadząca to główne cechy tego utworu. No i klawesyn... ;) . Klimat nie jest budowany tak dobrze, jak we wcześniejszych utworach, ale motyw skrzypcowy w przerywnikach po prostu gniecie! I to gniecie nie gorzej, niż niejeden walec drogowy. Potem zaś utwór nieco się uspokaja, często zmieniając tonację. Klimatycznie nienajlepiej, ale technicznie jeden z najlepszych utworów w całym soundtracku. 9/10.

Orcdthgm.mid – Orki przegrywają! Następny krótki jingiel, ilustrujący przegraną po stronie orków. Zbudowany nader kunsztownie, jak na jingiel, ale za krótki ;) . 8/10.

Orcvgm.mid – Dabu! Krótki jingiel ilustrujący wygraną orków. Również kunsztowna budowa, kompozycyjnie jednak gorzej, niż reszta. No i ta długość... 7/10.

  PS.

Wszystkie utwory zostały zassane z najlepszego możliwego portalu z muzyką grową na świecie: Mirsoft.Info. Serdecznie pozdrawiam autora!
C.I.A - ODGŁOSY WOJNY - Warcraft 2: Tides Of Darkness
SS-NG #29 MARZEC 2005