-->\n" +"" ); noweOkienko.document.close(); noweOkienko.focus(); } //-->
  Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   26
                

Marek "Markinson" Napierała

PRODUCENT: TECHLAND    DYSTRYBUTOR: TECHLAND   GATUNEK: Wyścigi   WWW: www.xpand.pl   CENA: 66 zł


Dobre wyścigi w polskim wydaniu? Brzmi niewiarygodnie? A dobre, dopracowane wyścigi polskiej produkcji, mogące śmiało konkurować z zachodnimi produkcjami? Takie jest właśnie Xpand Rally.



PRAWO JAZDY
Jesli o rozgrywkę chodzi to gra oferuje dwa główne jej typy - zręcznościowy i symulacyjny. Nie spodziewaj się jednak, że ustawiając w swoim profilu tryb zręcznościowy będziesz miał do czynienia z rajdowym Need For Speed. Gra w tym trybe co prawda wybacza wiele błędów ale i tak trzeba popisać się umiejętnościami aby przejechać sprawnie i bez uszkodzeń wytyczoną trasę. Pomoże Ci w tym pilot, w którego rolę wcielił się w grze vice mistrz Europy, wielkokrotny mistrz Polski Jarosław Baran. Co zaś się tyczy trybu simulation to poziom jego trudności nie wzrasta aż w tak znaczący sposób jak możnaby się tego spodziewać po grze zręcznościowej.

(kliknij aby powiększyć)


Przede wszytskim trudniej zapanować nad samochodem, gwałtowne szarpnięcia kierownicą są niewybaczalne, jeśli wypadniesz z trasy automatyczny powrót na nią zajmuje dwa razy więcej czasu niż w łatwejszym trybie. Dla utrudnienia w opcjach gry można jeszcze wyłączyć kontrolę trakcji. Zarówno w symulacji jak i trybie zręcznościowym mamy wskaźnik uszkodzeń poszczególnych części samochodu, takich jak oświetlenie, akumulator, silnik, karoseria. O ile w samym arcade możesz walić w drzewa prawie jak dzięcioł to w symulacji łatwo już będzie skasować samochód ale na przykład uderzenie w słup na pełnym gazie nie kończy się natychmiastową katastrofą. To być może dzięki klatkom i tym podobnym wynalazkom. W samej grze możemy wybierać spośród pojedyńczego wyścigu oraz całego turnieju. Dostępny jest też oczywiście tryb dla wielu graczy zarówno przez Internet jak i sieć lokalną.

Co tu wybrać?


"A GDYBYM BYŁ DRIZITEM, TO CO BYŚ POWIEDZIAŁA?"
Teraz jedna z najciekawszych kwiestii w całej grze. Czym będziemy "szaleć" na torach. Wybór jest naprawdę spory. Jednak co trzeba zaznaczyć wozy nie są na licencji i posiadają fikcyjne nazwy. Co ciekawe są naprawdę łudząco podobne do swych prawdziwych odpowiedników. Interesuje mnie co na ten temat myślą sami producenci aut? No ale to już problem Techlandu nie nasz. Ważne jest to, że w grze pojeździmy autami, które w większości mijamy codziennie na naszych polskich "drogach" (pozdro dla Marka Pola i reszty ferajny). Są to między innymi odpowiedniki samochodów takich marek jak BMW (szkoda, że X3 a nie X5), Volkswagen, Mini, Mitshubishi, Ford, Peugeot i Fiat. Jest więc duża szansa, że znajdziesz wśród nich swoją ulubioą markę.

Pięknie, aż się oczka świecą


Auta mają naprawdę godny pochwały model uszkodzeń. Wgniecenia karoserii, popękane szyby, naderwane części ciągniete po ziemi wszytsko to naprawde wygląda bardzo, bardzo dobrze. Autorzy włożyli w to duzo pracy i należy im się za to duży plus. Gra jest wykonana na silniku Chrom. Jego zalety można docenić zwłaszcza podczas oglądania powtórek dostępnych po każdym wyścigu. Czujesz się wtedy jak podczas profesjonalnej relacji na kanale sportowym. Tylko że zamiast przynudzania komentatora słyszysz świetną rockową muzykę.
Kolejnym elementem godnym pochwały są same trasy. O ile te w Kenii, Irlandii, Finlandii czy Arizonie poprostu są bardzo dobre to wyjątkowo trzeba wspomnieć o naszej Polsce kochanej. Poprostu klimat jak w Stalkerze! ;) Począwszy od takich szczegółów jak identyczne znaki drogowe, przez popisane sprayem przystanki PKS aż po typową polską zabudowę w wydaniu domek jednorodzinny w formie kwadratu z czterema oknami. Do tego wiwatujący kibice na balkonach i w krzakach, trzeba zaznaczyć że za potrącenie takiej osoby dostaje się karne sekundy. To poprostu powala z jaką dokładnością został odwzorowany nasz kraj.

Markinson, mówiłem Ci, że na E3 to w prawo!


A MOŻE BY TAK TUNING?
W Xpand Rally pojawi się wątek ekonomiczny. Tradycyjnie zaczniesz z relatywnie małą ilością gotówki. Starczy Ci ona na zakup samochodu najniższej klasy i ewentualnie jakąś częśc. Warto tutaj wspomnieć, że samych części jest bardzo dużo. Są to między innymi elementy podwozia, zawieszenia, nadwozia, elementy silnika, lakier, opony. Dodatkowo każdej części jest kilka rodzajów co na początku może pryprawić o ból głowy. Pieniądze będziesz zarabiał oczywiście biorąc udział w wyścigach. Im wyższe miejsce zajmiesz naturalnie tym więcej zarobisz. Jeśli znacznie pokiereszujesz auto wtedy będziesz musiał je naprawić w garażu co zupełnie jak w rzeczywistości tanie nie jest. W tym czasie przeciwnicy będą montowali nowe i lepsze części a Ty z wyścigu na wyścig będziesz zostawał w tyle. Jak widać podczas rajdu trzeba być masymalnie skupionym na wskazówkach pilota i na samym prowadzeniu aby później nie mieć problemów z dogonieniem przeciwników.

Mini Morisem se jaka na szychta...


Opócz części będziesz musiał zadbać też o odpowiednie nastawy. Zmianie będą ulegać pora dnia i warunki atmosferyczne i Twoja w tym głowa aby auto było do nich odpowidnio dopasowane.

"CZTERY LEWO CIĄĆ, PODBIJA"
Do gry został dołączony edytor poziomów. Właśnie zastanawiam się, w którym artykule już pisze to zdanie ;) No cóż edytor to w dzisiejszych czasach już standard i nieługo pewnie nie będzie się o nim wspominać. Aczkolwiek zawsze jest miłym i przydatnym dodatkiem. Jesli robienie map to Twoje hobby i masz do tego talent być może zostaniesz dostrzeżony przez Techland i w następnym wydaniu gry znajdzie się trasa Twego autorstwa.

Tour de Biegunas Północnas 2006


Sama gra jak to z typowymi rajdówkami bywa nie jest pozycją dla zagorzałych fanów tylko i wyłącznie zręcznościówek. Jest tu dosyć trudno i osoba przyzwyczajona do klasycznych wyścigów może szybko się zniechęcić. Jeśli jednak lubisz gry rajdowe mogę Ci ją śmiało polecić. To solidna gra na długi czas za niewygórowaną cenę.

Oby polskie gry szły w tym kierunku.


  Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   26