45     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     NIEZŁY WYCISK - W3: Frozen Throne - Nocne Elfy



Natalia "Sephiria" Krzyżaniak


Dwa miesiące temu miałam przyjemność recenzować dla Was dodatek do WarCrafta 3 - Frozen Throne. Dzisiaj w Niezłym Wycisku (zwanym też z czasów Secret Service Imadłem) podpowiadam, jak przejść kampanię zawartą w dodatku.



Solucja składa się z trzech części: w pierwszej zajmiemy się Nocnymi Elfami, w następnej Krwawymi Elfami i na końcu Nieumarłymi. Dziś przyjrzymy się Nocnym Elfom, a spotkanie Krwawymi Elfami, oraz sługami Króla Lisza nastąpi w następnych numerach. Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć miłej lektury.

Fale Grozy - Kampania Strażników (Nocne Elfy).
Po efektownym intro, gra wczyta Kampanię Strażników - celem tej odsłony jest złapanie Illidana przez Maviev.

Misja 1 - Nagi
Pierwszy etap nie należy do trudnych, trzeba jedynie zadbać o to, aby Maiev nie zginęła. Na początek sforsuj bramę - zbadaj teren i pokonaj okolicznych Murloków .


Kontynuuj dalej pokonując Furbolgi i Satyrów - w skrzynce przy statule znajdziesz Jadeitowy Pierścień. Pojawi się dodatkowe zadanie zabicia Postrachu Puszczy - potwór grasuje odrobinę dalej. Jeżeli chcesz go zabić, to pamiętaj by nie przekroczyć "bramy", za którą znajduje się jego legowisko - ustaw Łuczniczki w drugim szeregu, Łowczynie rozstaw po bokach, a Maiev przesuń do legowiska by uzyskać kontakt wzrokowy, po czym wróć do reszty (bezpiecznie wycofasz się używając Błyśnięcia). Najpierw odeprzyj atak dwóch pomocników bestii (dobrze sprawdzają się noże Maiev) następnie zajmij się samym Postrachem - w nagrodę dostaniesz Księgę Zwinności. Wróć do głównej ścieżki i kontynuuj wędrówkę w górę. Czeka Cię pierwsze starcie z Nagami - po wygranej zbadaj skrzynię po prawej stronie (Księga Inteligencji +2) i teleportuj się na prawy brzeg, gdzie po wyeliminowaniu kolejnych Nagów znajdziesz Księgę Siły. Wróć na lewy brzeg i idź cały czas w lewo, aż do wodospadu - teleportuj Maiev do pająków, pokonaj je, a dostaniesz Pajęczy Pierścień. Użyj ponownie Błyśnięcia, by wrócić i skieruj się na północ oraz północny-wschód. Uwolnij wojowniczki z rąk Satyrów - dodatkowa siła ognia bardzo za chwilę się przyda. Przed bramą rozdziel swoje siły na poszczególne grupy: Łowczynie, Driady, Łuczniczki i Maiev. Łowczynie i Driady niech zwiążą walką Syreny i Murlocków, znajdujących się zaraz za bramą - Maiev może je wspomóc swoimi nożami. W tym samym czasie Łuczniczki niech zasypią gradem strzał przeciwników atakujących najbliższy okręt - statków jest 6, a by zaliczyć zadanie ocalić musisz 2. Maiev poślij na walkę wręcz z jednostkami atakującymi statki, by wspomóc Łuczniczki. Jak tylko Driady i Łowczynie będą wolne, poślij je do bardziej odległych okrętów i wybij wroga.

Misja 2 - Zniszczone wyspy.
Po założeniu bazy zamów w Drzewie Życia trochę Ogników - kilka wyślij do pracy przy pozyskiwaniu drewna, siedem przekształć w Prastarych Obrońców, a następnie zbuduj dwie Studnie. Ustaw linię obrony blisko fontanny Mur'gulów (pięciu Obrońców) oraz przy brzegu na północy (dwóch Obrońców) - niedługo powinna złożyć ci wizytę niewielka grupa Nagów (od teraz regularnie będą atakować obóz). W bazie zostaw Naishę oraz resztę wojowniczek, by jej pilnowały i zacznij opracowywać ulepszenia - Maiev wyślij na patrol. W pobliżu znajdują się niewielkie grupy niezbyt groźnych przeciwników - warto zdobyć na nich doświadczenie, dodatkowe złoto oraz kilka przedmiotów (między innymi Kafar Siły, Wisior Energii). Napotkasz goblińskiego czarownika, od którego otrzymasz zadanie odzyskania artefaktu - wyspa z kościotrupami znajduje się na północ od bazy (popłyń statkiem). Pozwól szkieletom wybić się nawzajem, a sam/a skoncentruj się na Dołach Przywołania, po czym podnieś przedmiot, zlikwiduj ostatnie truposze i wróć do Goblina po nagrodę (Szaty Maga). Tymczasem w obozie zacznij kompletować grupę uderzeniową, która zaatakuje jedną z dwóch baz Nagów (ta na zachodzie) - niedaleko niej jest wysepka z Hydrą (Amulet Witalności do zdobycia). Balistami namierzaj newralgiczne budowle (Świątynia Przypływów, Wylęgarnia, Kaplica Azshary), a pozostałe siły z Maiev na czele skieruj na obrońców fortu - w miarę możliwości wyeliminuj Strażników Przypływu, by dać oddech twoim oddziałom. Udaj w kierunku północnym się na zwiedzanie - pokonaj Tropicieli, by zdobyć Szpony Ataku + 6, a w bibliotece otrzymasz Kamień Many. Czas uderzyć na drugi obóz Nagów. Najpierw wyłącz Balistami z obiegu Strażników Przypływów oraz Wylęgarnię - obiekty są słabo chronione, więc nawet jedna machina oblężnicza spokojnie się z nimi rozprawi. Następnie do akcji wprowadź Maiev obstawą, by wyeliminować wrogie jednostki. W międzyczasie Balistami zniszcz Świątynię Przypływów oraz Kaplicę Azshary - zlikwidowanie głównych struktur obozu przyśpieszy klęskę Nagów. Sforsuj bramę i zaatakuj eskortę Illidana, a jak już ją wyeliminujesz rozpocznie się trzecia misja.

Misja 3 - Krypta Sargerasa.
To jeden z dwóch najtrudniejszych etapów w Kampanii Elfów (chociaż początek wcale tego nie zapowiada), ale też jeden z najbardziej dochodowych, bowiem w krypcie można znaleźć sporo przydatnych rzeczy. Misja dzieli się na dwa główne zadania: na początek trzeba odnaleźć Illidana w grobowcu, co jest łatwe do zrealizowania, a potem czeka Cię ucieczka stamtąd i to jest ta trudna część. Oprócz tego dostępne są dwa poboczne zadania, które naprawdę warto wykonać, zwłaszcza zebranie wszystkich fragmentów Kuli Cienia - złożona w całości jest jednym z najpotężniejszych artefaktów w grze. Wędrując po krypcie staraj się zdobywać doświadczenie na słabszych wrogach, by w miarę bezpiecznie i szybko awansować na wyższy poziom, a atakując silniejszych pamiętaj o obstawie dla Maiev - jeśli zginie, misję trzeba będzie powtarzać. Jeżeli nie czujesz się pewnie, to zapisuj grę przed większymi potyczkami, korzystając z opcji Szybkiego Zapisu (tak zwany Quick Save), za pomocą klawisza F6. Zaglądaj także w każdy możliwy kąt grobowca, bo lista łupów do zagarnięcia jest imponująca - praktycznie pod nosem masz Księgę Inteligencji +2, a oprócz tego czekają: Opończa Inteligencji +3, Księga Zdrowia, Księga Inteligencji +1, Pierścień Ochrony +2 oraz Księga Zwinności +1 (atrybut szalenie ważny dla Maiev). Na początku droga w kilku miejscach rozwidla się. Główna ścieżka prowadzi na wschód, później południe, następnie zachód, a przy podwójnych drzwiach ponownie południe i potem wschód. Natrafisz na schody - tam natkniesz się na barierę (subquest), za którymi czeka wsparcie - dodatkowe jednostki na pewno się przydadzą - oraz na kamienne drzwi, które da się odblokować przyciskiem w podłodze obok barykady. Jak trochę pomyszkujesz, to za barierą znajdziesz jeden z dziesięciu kawałków Kuli Cienia. Pozostałe fragmenty są rozsiane po całym grobowcu, a ponieważ większość jest łatwa do znalezienia, to zaznaczę tylko ich położenie na mapie.
W przypadku czterech lepiej ukrytych podpowiem za chwile, jak je zdobyć. Od schodów droga rzadko kiedy się rozwidla, więc nie powinno być kłopotów. Nieopodal drugiej z barykad znajdują się dwa z czwórki lepiej ukrytych kawałków Kuli Cienia. Pierwszy z nich jest na skalnej półce za Hydrami - ponieważ miejsce nie zostało odkryte, to nie można się tam teleportować (przynajmniej na razie). Zaraz obok tego miejsca jest drzewo - wykorzystaj zdolność Strażnik Łowczyń (Naisha ma ich nieograniczoną ilość) i osadź na roślinie sowę. Jak tylko teren zostanie odsłonięty przenieś Maiev na półkę. Niedaleko jest odcięta ścianą od korytarzy komora z jajami, gdzie spoczywa druga z kłopotliwej czwórki część. Ponownie zastosuj Strażnika na pobliskim drzewie i teleportuj Maiev - pokonaj żółwia i zabierz łup. Mniej więcej w tym miejscu bohaterka powinna osiągnąć piąty poziom doświadczenia. Zdobyty punkt umiejętności polecam dać w Błyśnięcie, by rozwinąć tą zdolność na maksimum (trzeci level) i zapewniam, że inwestycja na pewno bardzo ułatwi późniejszą fazę tej misji. Kontynuuj wędrówkę w kierunku wschodnim - brakujący most pojawi się po aktywowaniu przycisku, znajdującego się na drugim brzegu (Błyśnięcie Maiev). Idź przed siebie - dotrzesz do ostatniej z barykad. Po jej zniszczeniu sforsuj drzwi i podążaj aż do fontanny (uwaga dużo wrogów po drodze). Tutaj znajduje się dziewiąty, czyli przedostatni (trzeci ze słynnej czwórki) fragment Kuli Cienia, ale dotarcie do niego wymaga odrobiny wysiłku. Dojdź do wielkich wrót i rozbij je, a następnie przedostań się do małego pomieszczenia z Runą Many. Podejdź jego północnej krawędzi, to odsłoni się kawałek pokoju za fontanną (zobaczysz kolejna Runę Many). Wykonaj teleport i zabierz fragment Kuli, po czym wróć do wielkiej sali za sforsowanymi wrotami. Udaj się tym razem na prawo od drzwi - na niższym poziomie znajduje się kolejna Runa Many. Dostań się tam i zbadaj miejsce, a znajdziesz ostatni fragment Kuli Cienia. Ponownie wróć do wielkiej sali, pokonaj ostatnich przeciwników i koniecznie zapisz grę. Sforsuj drzwi i poczekaj na aktualizację misji. Po animacji licznik zacznie odmierzać trzy i pół minuty - tyle czasu masz na ewakuację. Tym razem Maiev nie może liczyć na wsparcie (wszystkie jednostki zostały w komorze grobowej Sargerasa) i ponownie Strażniczka nie może zginąć. Teraz właśnie bardzo przyda się Błyśnięcie, najlepiej wytrenowane na maksimum, ponieważ opóźnienie rzucania czaru na drugim poziomie wynosi dziesięć sekund, a na trzecim tylko jedną. Za wszelką cenę unikaj jakichkolwiek walk - omijaj wrogów teleportem i ukrywaj się w cieniu. Wykorzystuj także fakt, że sługi Illidana są związane walką z obrońcami krypty - wtedy łatwiej będzie ci "zgubić się" wrogom. Najlepsza moim zdaniem trasa ucieczki to: teleportować się z wielkiej sali w pobliże fontanny, potem dotrzeć do miejsca, gdzie Maiev rozmawiała z Lady Vash i tam dojść jak najbliżej do ściany, po czym przenieść się do sąsiedniego korytarza (to ten blisko pomieszczenia z glifami Gul'dana). Z tego miejsca udaj się do salki, gdzie sa glify (uwaga na Hydry), miń ją i w następnym miejscu użyj Błyśnięcia, by dostać się do pokoju, gdzie był jeden z fragmentów Kuli Cieni. Stamtąd wykonaj dwa teleporty i znajdziesz się w miejscu, gdzie była Księga Inteligencji +2, po czym przejdź do następnego pomieszczenia i znajdziesz się przy wyjściu. Mając Błyśnięcie na trzecim poziomie powinieneś/powinnaś kończyć misję z mniej więcej minutą i dwudziestoma sekundami w zapasie - jeżeli zdolność masz na drugim poziomie, to ucieczka zabierze ci znacznie więcej czasu i będzie dużo trudniejsza. Właśnie dlatego warto przy awansie zainwestować zyskany punkt umiejętności w trzeci poziom Błyśnięcia. Teraz chwila zasłużonego oddechu, a za moment kolejny etap.

Misja 4 - Gniew Zdrajcy. W tej misji trzeba zadbać o bezpieczne dotarcie gońca do punktu docelowego oraz bronić obóz przed Nagami. Sprawę gońca można odłożyć na bok, bo praktycznie nikt go nie atakuje i skupić się na przygotowaniu bazy do obrony, która chwilowo musi radzić sobie bez Maiev. Zamów w Drzewie Życia 9 Ogników i przekształć je w Prastarych Obrońców, które będą tworzyć trzy sieci obronne - dostępne od początku etapu Drzewce przenieś na odpowiednie pozycje. Pierwsza linia obrony będzie składać się wyłącznie z trzech Drzewców - te niech stacjonują blisko Drzewca Cudów, bo będą odpierać ataki jednostek latających. Drugą siatkę wybuduj na południu obok zawalonego przejścia - po dwa Drzewce na każdą stronę ścieżki. Za obrońcami zbuduj Księżycowe Studnie (po jednej na dwa Drzewce), które będą uzupełniały siły pilnujących obszaru jednostek, a do bronienia Drzewców oddeleguj jedną Łowczynię, jednego Druida Pazurów oraz dwie Łuczniczki. Trzecią linię obrony ustaw na zachodniej ścieżce - po jednej stronie dróżki wybuduj dwa Drzewce, a po drugiej trzy. Za obrońcami wznieś dwie studnie (po jednej na stronę) a do pilnowania siatki wyznacz Druida pazurów, dwie Łowczynie, trzy Łuczniczki i dwie Driady. Zachodnią stronę miej cały czas na oku, ponieważ to od niej wróg najczęściej atakuje. W międzyczasie (jak stan zasobów na to pozwoli) zacznij opracowywać usprawnienia, przede wszystkim pancerzy i broni jednostek (zarówno w Domu Łowców, jak również Drzewcu Wojny), a następnie Znak Szponu (by druid w formie niedźwiedzia mógł rzucać Szał), a także Zatrzymanie Magii dla Driad, Wiosenne Studnie oraz Błogosławieństwo Natury. Kopalnia złota na tym etapie powinna być niemal pusta - od teraz Maiev, podczas swojej wędrówki będzie zdobywać potrzebny na rozwój bazy kruszec. Po przejściu kilku kroków bohaterka natrafi na pierwszą z czterech skrytek, pilnowanych przez Nagi. W pierwszej znajduje się kostur teleportacji, dzięki któremu Maiev może się przenieść do miejsca pobytu sojuszniczej jednostki - w ten sposób może na czas ataku wrócić do obozu i wzmocnić obronę. Wracając do skrytek to niedaleko każdej bohaterka będzie mogła znaleźć dużą ilość złota, a od biedy może je zdobyć pokonując neutralne stwory (Mur'gule). Po kilku prostych potyczkach Maiev powinna dojść do Stoczni i do Twojej dyspozycji zostaną oddane dwa okręty - po drodze kolejne dwie z czterech skrytek (do zdobycia: Kula Spowolnienia) oraz glif zwiększający wytrzymałość budynków. Dzięki statkom możesz dotrzeć do sekretnego miejsca, które znajduje się przy pierwszej skrytce (ta niedaleko zasypanego przejścia). W środku czeka Infernus (wielki gorejący golem) w służbie Kil'jaedena (o tym osobniku więcej dowiesz się później z fabuły gry), posiadający Runiczne Karwasze. Innym sekretnym miejscem jest Samotnia Piwowara, znajdująca się w dolnym lewym rogu mapy - od gospodarza otrzymasz w prezencie Pantofle Zwinności +3. Samotnia znajduje się niedaleko ostatniej skrytki (Kamień Many), a w jej sąsiedztwie na południu jest też pomieszczenie ze złotem i Księgą Siły (na niewidocznej półce - zbadaj teren Hipogryfami), strzeżone przez Nagi. Strażników Przypływów strzegących kanału, prowadzącego do punktu wyjścia gońca, wyeliminuj za pomocą Balist, Pierzaste Węże Hipogryfami, a resztą niech zajmie się Maiev. Gdy oczyścisz przejście nie wysyłaj tam jeszcze posłańca, bo do odkrycia zostało jeszcze jedno sekretne miejsce - Świątynia Strażnika Burz. Pomieszczenie znajduje się na terenie południowej bazy Nagów i tylko Maiev może się tam dostać (wodospad uniemożliwia wpłynięcie okrętom i wysadzenie wojsk). Najlepiej zaatakować nocą, gdy bohaterka może ukrywać się w cieniu - drzwi świątyni pilnuje Królewski Strażnik (elitarna wersja Myrmidona). Po pokonaniu go sforsuj drzwi, podnieś złoto i teleportuj się do miejsca gdzie jest kanał wody - tam czeka Księga Zwinności +1. Użyj laski teleportacji i wróć do bazy. Zanim doprowadzisz gońca do celu mała wskazówka - w następnej misji kostur przepadnie, dlatego lepiej pozbyć się go wymieniając na inny przedmiot. Najlepszym wyborem są Runiczne Karwasze, bo z miejsca ich pobytu wystarczy dwa razy użyć Błyśnięcia, by wrócić do obozu. Aby ułatwić sobie następny etap warto już teraz zainwestować w Awatara Zemsty. Kiedy się upewnisz, że zabrałeś/aś wszystko co niezbędne, przesuń statek posłańca do punktu docelowego.

Misja 5. - Wyrównywanie szans.
Tak jak w poprzedniej misji tak i w tutaj trzeba podzielić uwagę miedzy dwa zadania - Tyrande i Furion (co prawda w dodatku zmieniono mu imię na Malfurion, ale przyjmijmy, że zwie się Furion) muszą bezpiecznie dotrzeć do obozu Maiev, a w tym samym czasie Strażniczka musi bronić swojej bazy przed atakami Nagów.
Środki masz ograniczone, więc proponuje przeznaczyć je na usprawnienie zbroi Łuczniczek i Łowczyń. Brakującego złota będą dostarczać Furion i Tyrande albo walcząc z neutralnymi istotami lub podnosząc je z ziemi. Najwięcej kruszcu znajdziesz w ruinach, gdzie dwójka bohaterów spotka się pierwszy raz z Nagami - tam też jest ukryta za drzewami salka z: Księgą Zwinności +2, Książką Siły +2 oraz Tomem Inteligencji +2. Ponieważ Tyrande i Furion osiągnęli maksymalny poziom, pozwól Maiev na skorzystanie z ksiąg, by poprawiła swoje statystyki, co korzystnie wpłynie na jej wydajność w kolejnych misjach. Podczas wędrówki pojawi się poboczne zadanie, które warto wykonać, ze względu na niewielkie możliwości finansowe Maiev - dodatkowe jednostki wyślij do obozu, by wzmocniły obronę. W końcu para bohaterów dotrze do jednej z baz Nagów atakujących pozycję Maiev i co ważniejsze Kopalni Złota - ich grupa powinna bezproblemowo sobie poradzić z Nagami. Tymczasem wcielając się w Maiev rozdziel swoje siły na dwa zespoły: zachodni - liczący więcej jednostek, ale bez Strażniczki oraz wschodni - nieco mniejszy, ale dowodzony przez Maiev. Chodzi o to, że wrogowie atakują od strony wschodniej i zachodniej, przy czym w przeważającej większości przypadków natarcie uderza od wschodu i tam powinna być Strażniczka, żeby szybko awansować na kolejny poziom. Obronę bardzo ułatwi nauczenie bohaterki zdolności Zemsta, przywołującej potężnego Awatara - ten z ciał zabitych wrogów tworzy niezniszczalne (lecz żyjące krótko) duszki, zdolne atakować cele naziemne i latające. Wykorzystując Awatara Maiev można zaatakować i mocno osłabić obóz Nagów znajdujący się w sąsiedztwie fortu Strażniczki. Najlepszą metodą ataku jest osłabianie zdolności bojowych wroga, przez eliminowanie Koralowych Łoży, które są słabo chronione i nie są naprawiane - dopiero, gdy liczba Łoży spadnie do jednego robotnicy zaczynają budowę następnego. Przeciwnikowi zmniejszy się w ten sposób potencjał militarny (mniejsza produkcja jednostek) i będzie łatwiejszym celem do zlikwidowania. Pozostałe obiekty (Świątynia Przypływów, Wylęgarnia) niech zaatakuje grupa Tyrande i Furiona. Po wyeliminowaniu Nagów gra uaktualni misję. Przenieś szybko Drzewo Wieczności w pobliże kopalni i zacznij wydobywać złoto możliwie jak najszybciej. Niedaleko jest jeszcze druga ukryta Kopalnia, która znajduje się w pobliżu jednego z punktów (prawa górna część mapy) kontaktowych z dodatkowymi jednostkami - drogę blokują drzewa, ale Maiev może się tam teleportować. Na miejscu pokonaj żółwie i podnieś Amulet Tarczy Zaklęć. Teraz wyślij tam dwa Ogniki - jednego przekształć w Prastarego Obrońcę i wyrwij nim drzewo, by drugi Ognik mógł przejść. Obrońcą uzupełnij lukę w barierze, a Ognika przekształć w Drzewo Życia i zacznij wydobywać złoto - później stwórz kilku Obrońców, bo Illidan w końcu zacznie atakować samotne Drzewo Życia (Nagi mogą swobodnie kroczyć po wodzie). Jak tylko twój skarbiec zacznie wypełniać się kruszcem, zacznij rozwijać bazę i jednostki, umocnij też swoją obronę. Rozdziel bohaterów - Furion niech zostanie w bazie, a panie wyślij do obozu Illidana, bo chociaż serdecznie się nie znoszą, to jednak razem potrafią dokonać niesamowitego spustoszenia. Cała idea opiera się na wykorzystaniu Awatara Maiev oraz Spadających Gwiazd Tyrande. Spadające Gwiazdy atakują na raz wiele celów znajdujących się w zasięgu i są znakomite do niszczenia newralgicznych dla działania bazy Illidana struktur. W tym samym czasie Awatar Zemsty wspiera Maiev w obronie Tyrande i natychmiast tworzy duszki, jak tylko w pobliżu znajdą się zwłoki wrogich jednostek. Zjawy, które są niezniszczalne, tak długo jak żyją, mogą w spokoju atakować każdy cel, w tym również budowle. W tym samym czasie Maiev i jej Pomocnik związują walką obrońców Illidana i dostarczają ciał na kolejne duszki. Podczas jednego takiego seansu możesz zlikwidować nawet połowę obozu przeciwnika. W razie potrzeby wycofaj ciężko ranne bohaterki, a w ich miejsce wprowadź oddział złożony z: Łowczyń, Łuczniczek, Driad, Druidów Pazurów i Balist, by kontynuował atak. Zanim zadasz ostateczny cios wyślij Maiev do kopalni, która należała do fortu Illidana - na prawo od niej jest półka, na którą może się dostać tylko ona. Tam znajdziesz skrzynię z drugim Amuletem Tarczy Zaklęć. Zlikwiduj ostatnie budynki obozu Illidana i przygotuj się do kolejnego etapu.

Misja 6 - Resztki Przymierza.
Jeśli zadbasz o bezpieczeństwo Kael'thasa, Maiev i Tyrande, to ochrona karawany nie będzie trudnym zadaniem - do jej bronienia wystarczą Olbrzymy oraz Druidzi, a bohaterki mogą zająć się czym innym. Należy jednak mieć na uwadze, że konwój podąża za Tyrande, dlatego przenosząc ją w inne miejsce pamiętaj, by ochrona miała cały czas oko na wozy - najlepiej zatrzymywać się w wąskich przejściach co ułatwi Ci obronę, a Nieumarłym utrudni atak. Maiev ma w tej misji wolną rękę, dlatego używaj jej do wszelkiego rozpoznawania terenu i wykonywania krótkich precyzyjnych uderzeń na wroga. Nią również najłatwiej jest wykonać subquest ze skrytkami - w schowkach znajdziesz runy leczenia oraz złoto, za które możesz w obozie najemników nająć pomoc. Na mapie jest ukryte kilka przydatnych przedmiotów: Pierścień Ochrony +3, który znajdziesz niszcząc Rzeźnię Nieumarłych przy pierwszej skrytce, Kulę Ognia na skalnej półce w pobliżu drugiej skrytki i drugiej bazy najemników, Buty z Quel'Thalas +6 (Zwinność), ukryte za sklepem Goblina - o tym nieco później. Mijając pierwszą skrytkę zachowaj czujność, bo za zakrętem ze wszystkich stron zaatakuje większa grupa wroga, a przy drugim schowku natkniesz się na niewielką bazę Nieumarłych. W końcu dotrzesz do drogowskazu, gdzie będziesz musiał/a zdecydować, czy pójdziesz dłuższą, ale bezpieczniejszą drogą lub przez samo serce obozu Upiornego Władcy. Uprzedzając fakty lepiej już wcześniej wysłać Maiev i jej Awatara do bazy Nieumarłych, by oczyścić trasę dla konwoju. Zacznij od Wieży Duchów, potem atakuj kolejno: Kryptę, Świątynię Potępionych, Zikurat, Ołtarz Ciemności, Sale Umarłych i na końcu Cmentarz oraz Kopalnię. Kiedy zlikwidujesz wroga przesuń konwój w pobliże drogowskazu i zdecyduj się pójść w prawo - obozu już nie ma, więc karawana spokojnie dotrze do wioski niedaleko mostu. Jeżeli zdecydujesz się pójść bezpieczniejszą trasą, to napotkasz tam: kilka przypadkowych grup nieprzyjaciół, niewielki posterunek, złożony z Zikuratu i Wieży Duchów oraz pilnowany przez łotrzyków sklep Goblina - właśnie w tej okolicy są ukryte Buty z Quel'Thalas. Chcąc je zabrać musisz udać się na pole niedaleko sklepu. Widać tam drugi brzeg rzeki - teleportuj Maiev na drugą stronę i wykonaj kilka skoków w kierunku północno-wschodnim, aż na lewym brzegu zobaczysz cypel. Przeskocz tam, a znajdziesz skrzynię z butami, po czym wróć tą samą drogą (dla ułatwienia zamieszczam screen z mapką).


Niezależnie od wybranej trasy znajdziesz się w wiosce nad rzeką, gdzie czeka ostateczne starcie z Nieumarłymi. Zastosuj Spadające Gwiazdy Tyrande, a Maiev i jej Awatar niech atakują przeciwników zbyt blisko podchodzących do karawany. Walka szybko się skończy, a gra wczyta kolejny etap (wcześniej przerywnik).

Misja 7 - Ruiny Dalaranu. To drugi najtrudniejszy etap kampanii Nocnych Elfów i ponownie najistotniejszą rolę podczas misji odegra czas. Od otrzymania zadania masz trzydzieści minut na zabicie czterech magów, odprawiających rytuał z pomocą Oka Sargerasa. Teoretycznie podczas tego etapu wspomaga Cię grupa Krwawych Elfów, dowodzona przez księcia Kael'Thasa, ale tak naprawdę jest tylko tłem dla wydarzeń, bo bez przerwy odpiera ataki Nieumarłych. Najlepiej pozbyć się balastu i pozostawić członków Przymierza samym sobie zwłaszcza, że udzielenie im pomocy jest kosztowne i odbiera cenne minuty, a poza tym podwładni księcia całkiem nieźle się bronią. Sługi Króla Lisza atakują z dwóch niezależnych baz, zatem wyeliminowanie ich jest praktycznie niemożliwe, dlatego po prostu nie warto tracić czasu dla sojusznika. Podczas trwania misji pojawi się możliwość uratowania paladyna z rąk Nagów, ale w mojej opinii zadanie można sobie z czystym sumieniem odpuścić. Całość zabiera dużo czasu i mimo kilku przydatnych przedmiotów do znalezienia w więzieniu (Hełm Męstwa, Księga Inteligencji +2, Księga Siły +2), wykonanie subquestu przynosi niewielkie korzyści, bo uratowanego paladyna trzeba odpowiednio wprowadzić na pole walki, co znów zajmie dobrą chwilę, chociaż dobrze użyty święty rycerz może dokonać niezłego spustoszenia w szeregach wroga. Wracając do samej rozgrywki - zacznij od razu opracowywać ulepszenia pancerzy i broni dla: Łuczniczek, Łowczyń i Balist, które będą główną siłą ataku na pozycje Illidana, a później pozostałych jednostek i struktur. W tym samym czasie wyślij Maiev do bazy przeciwnika, by wstępnie wyczyściła drogę dla twoich sił. Można się tam dostać dwoma ścieżkami - polecam tą na lewo, bo jest bliżej twojego fortu i słabiej chroniona, a to zaoszczędzi ci czas na przygotowanie grupy uderzeniowej. Dwa pierwsze posterunki nie stanowią dla samej Strażniczki poważniejszych problemów, ale po dotarciu do obozu Illidana nie wdawaj się w walkę bez obstawy. Tymczasem w swojej bazie produkuj jednostki - Furion i kilku wojowników niech na wszelki wypadek pilnuje porządku. Główne natarcie zacznij od zniszczenia Świątyni Azshary i Wylęgarni za pomocą Balist, co ujdzie ci na sucho, ponieważ zasięg machin oblężniczych jest większy, niż pole widzenia jednostek wroga. W ten sposób możesz bezkarnie zburzyć ważne struktury i utorować sobie drogę dalej. Obrońców zwiąż walką używając Łowczyń, Łuczniczek oraz Maiev i jej Awatara, natomiast Balistami niszcz Strażników Przypływów (wieże obronne) i Koralowe Łoża. W tym momencie rzuć Furiona i pozostałe z nim jednostki do boju, by wspomóc Maiev. Na wzniesieniu najpierw zniszcz pilnujące magów wieże strażnicze (Strażnicy Przypływów), a potem wyślij wszystkie siły do walki z Nagami, z wyjątkiem bohaterów. Ci jako jedyni (bo Zaklęte Smoki i Chimery prawdopodobnie już zostały zniszczone na tym etapie) mogą zagrozić eterycznym czarownikom - najlepiej sprawdzają się noże i oszczepy Strażniczki, ale Druid jest również skuteczny w walce. Powinnaś/Powinieneś zdążyć zabić magów, zanim siły Illidana zmiażdżą twoje oddziały - jak ci się uda, program załaduje kolejny etap.

Misja 8 - Bracia Stormrage.
Finał Kampanii Nocnych Elfów nie jest tak trudny jak misja wcześniej, ale będzie wymagał odrobiny cierpliwości. Na początek skup się na bazie Furiona, którą trzeba zabezpieczyć przed atakami zarówno z południa jak i z północy. Na północnym krańcu obozu rozstaw 8 Pradawnych Obrońców i poślij tam Furiona, aby nadzorował obronę, a po stronie południowej 4 Drzewce i zostaw tam do pilnowania spokoju dane "na dobry początek" Łuczniczki, Olbrzyma i Druidów. Kierując Furionem nie zapomnij podnieść leżących przedmiotów, które wcześniej posiadała Maiev. Zacznij opracowywać usprawnienia pancerzy, broni oraz nowe zdolności jednostek i szybko przekształć Drzewo Życia w Drzewo Wieczności, by uzyskać dostęp do kolejnych ulepszeń. Wyszkol dodatkowe Ogniki i poślij je do pozyskiwania drewna, jeżeli go zabraknie na wynajdywanie nowych technologii. W tym czasie nie musisz nic robić Illidanem chyba, że jego fort zostanie zaatakowany, wtedy pokieruj obroną, a jak wszystko ucichnie wróć do Furiona. Po zakończeniu modernizacji wyszkol dwie lub trzy Balisty i wyślij je do obozu Nieumarłych na południu - wykorzystaj fakt, że zasięg machin jest większy od pola widzenia budynków wroga i eliminuj najpierw te wysunięte najdalej, a później stopniowo "wgryzaj się" w serce terytorium przeciwnika. Im dłużej pozostaniesz niezauważony/a, tym większe szkody zdołasz wyrządzić, zanim wrogowie zaatakują Balisty. W sytuacji zagrożenia wycofaj machiny pod swoją bazę i przywitaj napastników swoimi obrońcami, a gdy niebezpieczeństwo minie kontynuuj atak oblężniczy, aż do zniszczenia fortu nieprzyjaciela. Po zlikwidowaniu bazy Nieumarłych na południu, przenieś wszystkie swoje oddziały na północny kraniec swojego terytorium - od tej strony będzie regularnie atakować grupa szturmowa, pochodząca z niedostępnego dla Ciebie fortu sług Króla Lisza. W tym momencie można zająć się Illidanem - otrzymasz zadanie zniszczenia tamy Trolli, co otworzy ci jedną z dwóch dróg, prowadzącą do czerwonego obozu Nieumarłych. Warto zadanie wykonać, by zdobyć kilka przydatnych artefaktów dla młodszego Stormrage'a, ponieważ jeszcze przyjdzie ci kierować jego losami nieco później. Od pierwszej grupy należącej do bandy Trolli otrzymasz Pierścień Ochrony +5, a po pokonaniu jej przywódcy Maskę Śmierci - bariera opadnie i będzie można przejść dalej. Od kolejnych przeciwników można uzyskać Wisior Many oraz Koronę Królów +5. Za fontanną znajduje się niewielki obóz zielonej grupy Nieumarłych, który szybko ulegnie zespołowi trzech Żółwiosmoków oraz Illidana - na północ od tej lokacji jest czerwony fort sług Króla Lisza. Inna droga do tej bazy prowadzi przez sąsiadujący z twoim, drugi obóz zielonej grupy Nieumarłych. Chcąc zlikwidować wrogie legowisko najpierw dobrze się przygotuj: podejdź jak najbliżej się da robotnikami i wznieś od 6 do 10 Strażników Przypływów, które zajmą się jednostkami powietrznymi (Żmije i Gargulce), wyszkol 6 Żółwiosmoków oraz 6 Myrmidonów i wyślij razem z Illidanem do walki z wrogiem. Myrmidony i Łowca Demonów niech zwrócą na siebie uwagę Biesów oraz reszty obrońców, a w tym czasie Zółwiosmoki niech zburzą kolejno: Wieże Duchów, Kryptę, Ołtarz Ciemności, Zikurat, Kościelisko i drugą Kryptę. Jeżeli uda ci się przeżyć to zajmij się Czarną Cytadelą, Kopalnią, Akolitami i resztą jednostek przeciwnika. Po wygranej potyczce uzyskasz dostęp do drugiej kopalni złota - załóż nowy obóz. Miń las i powędruj w górę rzeki, pokonaj Rzecznego Golema i zabierz Szpony Ataku +15, tymczasem w nowo wybudowanej bazie stwórz niewielki oddział, złożony z Myrmidonów i Zółwiosmoków, a południu po drugiej stronie rzeki wznieść kilku Strażników Przypływów. Po ukończeniu prac wyślij zespół na południe przez rzekę i zmiażdż niewielki posterunek zielonej grupy Nieumarłych, eliminując najpierw Rzeźnie potem Wieżę Duchów i na końcu Cmentarz. W ten sposób uzyskałaś/eś możliwość atakowania czerwonego fortu sług Króla Lisza z dwóch stron - południowej i północnej. Warto w miejsce zburzonych budynków Nieumarłych wybudować swój posterunek, złożony z dwóch Wylęgarni i kilku Strażników Przypływów. Na północy zacznij uderzenie od wyeliminowania Krypty, potem Wież Duchów - miej w pogotowiu obronę złożoną z kilku Myrmidonów oraz Strażników Przypływów, bo na 100% możesz spodziewać się kontry, po odparciu twojego ataku. Od strony południowej zaatakuj Ołtarz Ciemności i Rzeźnię, a następnie Świątynię Potępionych oraz Więżę Duchów. W następnej turze zniszcz Kościelisko i Czarną Cytadelę i koniecznie zlikwiduj Akolitów. Od tego miejsca będziesz już mieć praktycznie z górki i zwycięstwo będzie już tylko kwestią czasu. Wraz ze zburzeniem ostatniego budynku Nieumarłych misja zakończy się sukcesem.

Po zwycięstwie obejrzysz kilka animacji, później finałowy "filmik" i gra załaduje kampanię Przymierza, a konkretnie Krwawych Elfów. To tyle jeśli chodzi o Nocne Elfy.


45     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     NIEZŁY WYCISK - W3: Frozen Throne - Nocne Elfy