09     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     HALF-LIFE FAMILY: Najlepsze Modyfikacje



Maciej "frE" Małkowski


Half-Life dorobił się już tylu modyfikacji, że prawie niemożliwe byłoby opisanie wszystkich, tym bardziej, że przybywa ich z miesiąca na miesiąc. Tak więc prezentuję zaledwie parę, moim zdaniem najlepszych (a przynajmniej takich, które trzeba zobaczyć). Mam nadzieję, że wspaniały świat modów wciągnie cię na dłużej i staniesz się częścią tej wielkiej społeczności. Miłej zabawy! [W przeglądzie nie zostały uwzględnione takie pozycje jak DAY OF DEFEAT czy TEAM FORTRESS CLASSIC (mody sponsorowane przez VALVe)]



THEY HUNGER
www.planethalflife.com/manke/
„Tu radio BMRF, przerywamy audycję aby nadać specjalne ogłoszenie. W okolicy zaobserwowano niespotykane dotąd zjawiska atmosferyczne. Meteorolodzy nie są jeszcze w stanie określić źródła dziwnych wyładowań, lecz będziemy was na bieżąco informować. A teraz dalszy ciąg programu ...”
Jesteś sławnym pisarzem, który właśnie przygotowuje się do rozpoczęcia kolejnego dzieła. Wydawca wynajął domek na wsi abyś tam mógł wypocząć i oddać się pisaniu. Jesteś już prawie na miejscu, gdy w radiu pojawia się komunikat o dziwnych zjawiskach pogodowych. Pewnie nic ważnego. Jedziesz dalej. Okolica jest pusta, dookoła panuje cisza ... jak na cmentarzu. Nagle twój samochód wpada do pobliskiego jeziora, a ty sam ledwo uchodzisz z życiem. W poszukiwaniu pomocy udajesz się w stronę pobliskiego miasteczka które, jak się okazuje, może i jest wymarłe, lecz z pewnością nie puste.

They Hunger

Trylogia THEY HUNGER to klasyka modów do HALF-LIFE i każdy posiadacz tej gry powinien ją zobaczyć. Przynajmniej każdy o mocnych nerwach. Bo to, co zaoferowała nam ekipa Neil’a Manke po prostu wgniata w fotel. Klimatem epizod najbardziej zbliżony jest do filmu „Noc żywych trupów” i trzyma go przez cały czas trwania gry. Ciemna tonacja, krwawe niebo, wycie wilków w okolicy. Nieraz podskoczyłem w fotelu, poczułem jak włosy jeżą mi się na głowie i nieraz słyszałem jak wali mi serce gdy zapuszczałem się do starych katakumb. Ty również nieraz to poczujesz.

NATURAL SELECTION
www.natural-selection.org
Robiąc przegląd najlepszych modów do gry wszechczasów, nie można nie wspomnieć o NATURAL SELECTION. Kolejne dzieło nie mające prawie nic wspólnego zarówno z pierwowzorem, jak i z większością innych dodatków. Naprzeciw siebie stają dwie drużyny – i na tym kończy się to co oglądaliśmy już setki razy, a zaczyna się NS. Pierwszy z zespołów to oddział kosmicznych żołnierzy piechoty uzbrojonych w najnowocześniejszą broń i systemy nawigacji, drugi zaś to rasa paskudnych Kharaa przypominających Zergów z gry STARCRAFT. Obydwie drużyny posiadają zupełnie inny styl gry i wymagają odmiennych umiejętności.

Natural Selection

Wspaniałym pomysłem jest możliwość wznoszenia budynków (podobnie jak w TEAM FORTRESS tyle, że tutaj temat znacznie rozwinięto). Do tego dochodzi wprowadzenie na pole bitwy nowej postaci : dowódcy. Zostać nim można jedynie po stronie ludzi, nie bierze on bezpośredniego udziału w walce zaś jego zadaniem jest kierowanie zespołem za pośrednictwem specjalnego panelu, identycznego jak w klasycznych RTS’ach !. Wydajesz rozkaz przemieszczenia się lub ataku na dane miejsce, a reszta graczy usiłuje go zrealizować. Nie jest to tylko bajer mający na celu uatrakcyjnić grę, ale jeden z kluczowych elementów. Co najważniejsze, część strategiczna świetnie współgra z czystą rozwałką tworząc coś, czego jeszcze nie widziano. Jakby tego było mało, mod posiada fantastyczną wręcz grafikę, mogącą konkurować z wieloma dzisiejszymi hitami. Jeszcze was nie przekonałem ?

HEART OF EVIL
www.planethalflife.com/heartofevil/
Budzi mnie głośne stukanie do drzwi. Znowu ci z dowództwa czegoś chcą. Przecieram oczy, wyglądam przez okno. Wietnam z roku 1968 – wymarzone miejsce dla następcy Chucka Norrisa. Szybko biorę prysznic i po chwili razem z Barneyem – drugim zesłańcem – jadę ulicami Saigonu w stronę kwatery głównej. Ciekawe co tym razem wymyślą. Mam nadzieję, że nie chodzi o kolejne odbijanie jeńców, bo to powoli robi się nudne. Może pozwolą puścić z dymem jakąś bazę...
Mniej więcej w ten sposób rozpoczyna się pierwszy epizod HEART OF EVIL. Do niedawna cały projekt znajdował się w fazie tworzenia. Autor wypuścił jedną lokację, by z czasem sukcesywnie dodawać następne. Na szczęście można już ściągnąć pełen zestaw bez konieczności czekania na kontynuację rozpoczętej przygody. A trzeba przyznać, że przygody są nie byle jakie. W czasie wykonywania misji zleconej przez dwóch generałów (bardzo przypominających duet Flip i Flap) wszystko wywraca się do góry nogami i zmuszeni jesteśmy walczyć o przetrwanie.

Heart of evil

Pola ryżowe Wietnamu zwiedzać będziemy w towarzystwie Barneya. Oprócz tego, że pomaga nam w walce, potrafi prowadzić ciężarówkę i obsługiwać radio. Przez cały czas musisz sprawdzać czy wciąż za tobą podąża, gdyż w wielu momentach jego umiejętności okażą się niezbędne, by móc iść dalej. Jest to bardzo uciążliwe, zwłaszcza że Barney uwielbia klinować się w wąskich przejściach, a nawet w zwykłych drzwiach. Gra nie jest długa, lecz wszystkie miejsca które przyjdzie nam odwiedzić są dopracowane i po prostu piękne. Korzystać będziemy z dość rozbudowanego arsenału, obejmującego min. M16, Kałasznikowa czy karabin maszynowy M60. Oprócz eksterminacji licznych wrogów, często przyjdzie rozwiązać jakąś średnio skomplikowaną zagadkę. Ogólnie rzecz biorąc, HEART OF EVIL to kwintesencja wszystkiego co najlepsze w HALF-LIFE. Ciekawy klimat, dużo strzelania ale również nieco myślenia.
FIREARMS
www.firearmsmod.com
Jeden z lepszych modów drużynowych. Co sprawia, że warto na niego spojrzeć? W COUNTER-STRIKE uczestniczyliśmy w akcjach najlepszych jednostek specjalnych, w DAY OF DEFEAT biliśmy się na frontach II Wojny Światowej.

Firearms

Tutaj natomiast weźmiemy udział w prawdziwej, nowoczesnej wojnie przy udziale lotnictwa, artylerii i ciężkich karabinów maszynowych. Cała rozgrywka odbywa się w trybie Domination (dwie strony usiłują kontrolować jak największy obszar mapy). Będziemy skalać na spadochronie tuż nad polem bitwy, siedzieć w okopach ostrzeliwując widocznego w oddali wroga, ginąć w samobójczych szturmach na umocnione pozycje.
Wojna przedstawiona w FIREARMS wygląda tak, jak wyglądać powinna. Ostrzał artyleryjski, odgłosy wystrzałów, dziesiątki zabitych po obydwu stronach. Tutaj naprawdę walczy się o każdy metr. W przeciwieństwie do wspomnianego C-S’a kule wyrządzają naprawdę dużą krzywdę i bez kevlarowych ochraniaczy zginiesz od jednej krótkiej serii. Realizmu dodaje fakt, że jeśli szybko nie opatrzysz sobie ran (lub nie zrobi tego medyk) twój żołnierz w niedługim czasie wykrwawi się na śmierć.
Twórcy zadbali nawet o to, aby gracze wraz z ilością zdobytych fragów awansowali na coraz wyższe stopnie wojskowe (ech, szkoda, że nie ma to bezpośredniego wpływu na grę). Kolejną ważną zaletą jest rozbudowany arsenał, swoją wielkością przewyższający wszystkie wypuszczone dotychczas dodatki. To z pewnością pozycja warta sprawdzenia.

THE SPECIALISTS
www.specialistsmod.net
Niezwykle efektowny mod oferujący rozgrywkę w trybie Deatchmatch (opcję gry drużynowej również uwzględniono, choć nie może ona konkurować z innymi produkcjami). Uwagę przykuwa świetnie opracowane uzbrojenie, możliwość walki wręcz oraz matrixowe „spowolnienie” (tzw. bullet-time) w trybie multiplayer.

The specialists

Nie mniej ciekawe są mapy, w których tworzeniu wzorowano się na popularnych filmach akcji (i znowu Matrix :). Pobiegamy więc po słynnej hali z kolumnami, domu Merowing’a (Reaktywacja) czy dojo w którym Neo stoczył walkę z Morfeuszem. Do standardowych ruchów gracza dorzucono bogaty wachlarz uników i przewrotek, które czynią grę niezwykle efektowną. Zapewniam, że czegoś takiego nie widziałeś nawet w MAX PAYNE, który nie posiadał trybu wieloosobowego. Gorąco polecam TS wszystkim, którzy chcieliby spróbować czegoś nowego. Z początku zakochają w oprawie tego moda, by chwilę później zachwycać się jego grywalnością.

NA CO CZEKAMY
- RESUBLIMATION (www.resub.halflife.pl). Na pierwszego Polskiego moda do Half-Life przyszło nam czekać bardzo długo. Można mówić o ogromnym pechu, gdyż żaden z rozpoczętych dotychczas projektów nie ujrzał światła dziennego. Prawie żaden. RESUBLIMATION co prawda nie został jeszcze oddany do rąk graczy, lecz ze względu na rozpoczęcie beta testów możemy być 100% pewni, że taka chwila nastąpi. Zadziwiające jest to, że mimo niewielkiej liczby osób zaangażowanych w tworzenie moda udało się go ukończyć w tak krótkim czasie (nieco ponad rok – jak na rozbudowany epizod dla pojedynczego gracza to naprawdę niewiele). Rodzima produkcja wyróżnia się na tle innych modów miejscem akcji ... a jest nim mroźna Syberia. Tak, tak - tym razem przyjdzie nam stawić czoło rosyjskiej mafii. Z całą pewnością możemy się spodziewać bardzo dobrych dobrych wrażeń estetycznych. RESUBLIMATION korzysta z dobrodziejstw tzw. High Definition Pack, poprawiającego jakość grafiki w już mocno zużytym engine HALF-LIFE'a. Do tego dojdzie rzecz rzadko spotykana w nieoficjalnych modyfikacjach - mianowicie opady atmosferyczne. Grywalność przyjdzie nam ocenić dopiero po ukazaniu się pełnej wersji moda, lecz od ludzi z takim doświadczeniem jak Valique czy PeTer można oczekiwać najlepszej jakości. Trzymamy kciuki!

- HALF-LIFE RALLY (www.hlrally.net). Pod tą nazwą kryje się jeden z najbardziej oryginalnych i najdłużej oczekiwanych modów. Mamy do czynienia z symulatorem rajdowym w stylu COLIN McRAE RALLY, z tym, że tutaj główny nacisk kładziony jest na tryb multiplayer. Tworzymy swoją postać, a następnie ścigamy się z setkami graczy z całego świata, zarobione pieniądze wydając na nowe auta i dodatkowe części. W efekcie otrzymujemy zupełnie nową grę, dzielącą ze starym HALF-LIFE'em chyba tylko engine. Obecnie prowadzone są beta testy, więc być może już niedługo przyjdzie nam wyruszyć w trasę.

- HOSTILE INTENT (www.planethalflife.com/hostileintent). Jeden z projektów, którego powstawanie ciągnie się latami. Mimo to przez cały czas wiążę z nim ogromne nadzieje. Tematem HI są po raz kolejny działania skierowane przeciwko terrorystom, lecz znacznie bliżej im do tych z RAINBOW SIX niż COUNTER-STRIKE. Realizm stawiany jest tu na pierwszym miejscu i widać to już po samych screenshotach. Twórcy zrezygnowali z celownika na środku ekranu zmuszając nas do strzelania „na oko”, za pośrednictwem muszki. Osoby biorące udział w pierwszych testach wypowiadają się na temat gry bardzo entuzjastycznie, twierdząc że nigdy nie grali w nic lepszego. Kilkadziesiąt rodzajów uzbrojenia, dbałość o szczegóły, przepiękne mapy oraz konieczność działania w zespole to zalety, dla których z pewnością warto czekać na HI. Tylko czemu tak długo?!

WŁASNY MOD?
Tworzenie modyfikacji takich, jak te opisane to czasochłonne i wymagające ogromnych nakładów pracy zajęcie. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, abyś stworzył mapkę lub inny add-on do ulubionego tytułu. Poniżej podaję adresy z polskimi tekstami dotyczącymi edycji HALF-LIFE’a:
- www.cs.fpp.pl/worldcraft - Największe w Polsce forum dyskusyjne poświęcone tworzeniu map do gier na engine H-L. Znajdziecie tu również kurs dla początkujących.
- www.worldcraft.halflife.pl - Kolejny duży serwis poświęcony edycji. Liczne poradniki poparte przykładami i polska wersja edytora map.
- www.3wymiar.com - Serwis poświęcony wszelkiego rodzaju modyfikacjom, zawiera min. kurs tworzenia modeli (obiekty 3d umieszczone na mapie) dla początkujących.
- www.board.counter-strike.pl - O poradę przy składaniu poziomów możesz zwrócić się także do użytkowników Boarda CS.PL.


09     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     HALF-LIFE FAMILY: Najlepsze Modyfikacje