30     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Ciemna strona mocy



Marek "mmxY2k" Szendzielorz


Witam po miesięcznej przerwie spowodowanej zmorą wszystkich ludzi nauki... sesją. Jak pewnie zauważyliscie w zinie pojawil się dział konsolowy, postanowiłem więc przybliżyć Wam nieco te ''potworki'' od strony sprzętowej i w miarę możliwości pomóc dokonać właściwego wyboru :).



Od pewnego czasu na rynku konsol (a przynajmniej na jego stricte hardwareowej części) znajdują się tylko trzej gracze, a mianowicie Sony - producent Playstation 2, Microsoft - odpowiedzialny za X-BOX'a oraz Nintendo ze swym GameCube i jego przenośnym "bratem" GameBoy Advance. I to właśnie tymi zabaweczkami zajmiemy się w dalszej częsci artykułu.

Czarna wdowa
Bez wątpienia niekwestaionowym liderem jest firma Sony, dzięki niesamowitej wręcz popularności modelu Playstation, jego następca nie miał prawa okazać się niewypałem. Dzisiaj Playstation2 jest najpopularniejszą z ''dużych'' konsol na świecie. Sprawiła to nie tylko wspomniana wcześniej popularność pierwszego PSX-a ale przede wszystkim polityka firmy polegająca na tym, że to właśnie na ich konsole ukazuje się najwięcej gier (a co za tym idzie najwięcej hiciorów) i nawet po premierze nowej konsoli, stara nie przestaje być supportowana (po dzis dzień ukazują się nowe gry na PSX-a np. FIFA 2003).

jej wysokość Playstation2


Playstation2 w dniu swej premiery była swego rodzaju przełomem na rynku konsol. Jako pierwsza umożliwiała nie tylko granie ale również oglądanie filmów DVD i to w całkiem niezłej jakości, dodać również należy, że konsolka może pracować w pionie co w połączeniu ze specjalną podstawką daje całkiem fajny efekt wizualny. Jakby tego było mało możliwe jest też podłączenie twardego dysku (po prostu wsuwa się go w specjalny slot w konsoli) i masy innych urządzeń przez bardzo popularny w światku PC port USB. PS2 można także podpiąć do internetu, co w połączeniu z poprzednio wymienionymi funkcjami czyni z niej prawdziwy kombajn multimedialny czy, jak to mowią w branży, centrum domowej rozrywki ;-]. Co ciekawe wszystko to można jeszcze rozbudować, wystarczy tylko przerobic ''czarnulke" modchipem i już możemy cieszyć się odtwarzaczem mp3 czy filmów w formacie Divix oraz emulatorem SEGA Mega Drive (niestety chodzi tylko okolo 70 % gier). Do PS2 możemy zakupić szereg peryferii, jak kierownice, myszy,karty pamięci, pady czy nawet klawiatury. Przy okazji wspomnę tylko, że moim skromnym zdaniem pad Sony jest najwygodniejszy z wszystkich dodawanych standardowo do konsol.
Jedynym znaczącym minusem tej konsoli jest to, że można do niej standardowo podłączyć tylko dwa pady, aby cieszyć się większą ich iloscią trzeba dokupic specjalne urzadzenie zwane MULTITAP.
Co do ceny cudownego dziecka Sony to możemy stać się jego szczęśliwym właścicielem już za około 1000 PLN, ale jesli dobrze poszukamy np. na Allegro to możemy dostac je już za około 800 PLN.

Specyfikacja sprzętowa Sony Playstation2

Procesor : 295 Mhz MIPS "Emotion Engine"
Pamięć : 32 MB
Przepustowość : 3,2 GB/s
Układ graficzny : 150 Mhz "Graphics Synthesizer"
Wydajność geometryczna : 75 mln wielokątów na sekundę
Maksymalna rozdzielczość : 1280x1024
Dźwięk : 48 kanałów ( 44.1 lub 48 Khz )
Nośnik danych : CD/DVD/memory card


Herezja
Pewnego pięknego dnia wujek Bill postanowił zarobić jeszcze więcej kasy i wymyślił sobie, że wejdzie na rynek konsol. Kiedy X-BOX (bo taką właśnie nazwę nadał swemu nowemu dziecku) ujrzał swiatło dzienne, wielu uznało go niemal za herezję. Oto Microsoft, nVIDIa i Intel czyli firmy ewidentnie ''pecetowe'' a co za tym idzie znienawidzone w światku konsol same takową tworzą. Jednak Gates dobrze wiedział co robi (atmosfera jaka wytworzyła się wokół jego produktu byla świetną reklamą). Dziś X-BOX zajmuje już drugie miejsce na rynku a po uruchomieniu usługi Xbox Live (superszybka i tania usługa gry przez internet dla wielu graczy) liczba jego użytkowników zaczęła szybko rosnąć.

z archiwum X


X-BOX podobnie jak PS2 umożliwia oglądanie DVD (po zakupie przystawki DVD Playback Kit), ma wbudowany 8 GB twardy dysk i można do niego podłączyć urządzenia typu USB (ale tylko specjalnie przygotowane dla X-BOX). Ma jednak jeszcze coś co z początku wydawało się być wadą a z czasem stało się zaletą, a mianowicie ''pecetową'' a co za tym idzie otwartą architekturę. Nie mam tu na myśli sprzętowej rozbudowy (choć można dołożyć większy dysk twardy czy wstawić szybszy czytnik DVD) a ''jedynie'' łatwość w pisaniu, tak zwanego ''undergroundowego'' oprogramowania. W tej kwestii X-BOX ma nawet szanse przebić legendarnego już pod tym względem Dreamcasta SEGI.
Po odpowiednim przerobieniu (czyt. wbudowaniu modchipa), zmianie biosu (!!!) możemy zafundować sobie np.: polskie menu do konsoli, odpalać gry z hadeka, tak jak w PC, oglądać filmy Divx i słuchać mp3 zarówno z HDD jak i z DVD/CD, lub przegrać je sobie bezpośrednio z PC. Ale to nie wszystko, możemy również załadować emulatory wielu konsol np.: SNES, MEGADRIVE, PSX czy nawet N64 !!! i w przeciwieństwie do emulatora MEGADRIVE na PS2 (który jest zresztą jedynym sensownie działającym na tej konsoli) chodzi prawie 100% gier. Można nawet emulować komputery, takie jak nieśmiertelny C64 czy AMIGA, działa także poprawnie najbardziej znany emulator gier ''oldschool'' MameX. Ostatnio nawet znalazłem w sieci wzmiankę o dystrybucji Linuxa dla X-BOX-a.

X-B0X PL


Inna cechą "czarnucha" która daje mu przewage nad PS2 jest możliwość podłączenia czterech padów bez konieczności zakupu dodatkowego sprzętu. Niestety w Polsce nadal nie ma oficjalnego dystrybutora dla tej konsolki, można ją jednak zakupić w necie (zarówno w sklepach wysyłkowych jak i na aukcjach) czy na giełdzie komputerowej. Cena wynosi około 1000 PLN dla wersji ''normalnej'' ale już za około 1300 PLN możemy stać się właścicielem podrasowanego X-BOX-a z 80 GB dyskiem twardym, polskim menu, wbudowanym modchipem i uaktualnionym biosem.

Specyfikacja sprzętowa Microsoft X-BOX

Procesor : 733 Mhz Intel
Pamięć : 64 MB
Przepustowość : 6,4 GB/s
Układ graficzny : 250 Mhz nVIDIa
Maksymalna rozdzielczość : 1920x1080
Wydajność geometryczna : 125 mln wielokątów na sekundę
Dźwięk : 64 kanały ( AC3 )
Nośnik danych : CD/DVD/memory card
HDD : 8 GB


Kostka Rubika
Spośród ''wielkiej trójki'' największe doświadczenie rynkowe ma na pewno firma Nintendo (robili gry w czasach kiedy Bill nawet nie marzył o Windows ;-] ). Ta, niewątpliwie zasłużona dla branży, firma wystawiła do walki nie jedno ale dwa urządzenia.
Pierwszym z nich jest GameCube a drugim GameBoy Advance (ale o nim później). Wielkie ''N'' zastosowało znaną już z N64 zasadę : mało ale dobrze. Chodzi mianowicie o to, że na ich konsole powstaje stosunkowo mało gier, ale za to większość z nich to niezaprzeczalne hity i mało tego, nie zagracie w nie na innych konsolach, wystarczy tutaj podać za przykład serie ''Mario'' czy ''Zelda''.
Produkty Nintendo słyną jeszcze z jednej rzeczy, a mianowicie z tego, że stosowane są w nich wymyślne nośniki danych, jak np. : kardridże (GameBoy, N64), nie inaczej jest też w GameCube. Nośnikiem danych, a wzasadzie powinienem powiedzieć gier :) jest tutaj specjalna odmiana CD zwana CAV, są to 3 calowe dyski o pojemności 1,5 GB.

lego na sterydach


Japończycy spod znaku wielkiego ''N'' nie poszli drogą robienia z konsoli PC-ta i w zasadzie ich produkt nadaje się jedynie do grania, co wcale nie jest przecież jego wadą. GameCube mimo, że jest wolniejsze od swych rywali oferuje jednak najwyższą klasę gier zarówno pod względem miodności jak i jakości wyświetlanej grafiki. Jeśli już mam doszukiwać się jakichś wad ''kosteczki'' to może to być brak możliwości przerobienia konsolki a co za tym idzie nie można odpalać Divixa , mp3, emulować innych platform czy też uruchamiać, nazwijmy to, kopii zapasowych. Mimo, że niedawno obiegła świat wieść o złamaniu zabezpieczeń konsoli to i tak na niewiele się to zda, ponieważ jak już wspomniałem dane przechowywane są na dość specyficznych, a co za tym idzie, niestandardowych nośnikach. Tak jak u poprzedników tak i tu możemy dokupić multum różnych akcesoriów growych, jak pady czy kierownice. Nie można jednak podpiąć dysku twardego ani urządzeń zgodnych ze standardem USB.
GameCube ma jedną dość dużą zaletę, mianowicie jest najtańsze. Można je dostać w ''normalnym'' sklepie w zestawie z grą juz za 899 PLN, a na aukcji internetowej nawet za 700 PLN. Nie zapominać jednak należy, że gry na NGC sa czasami około 10% drozsze od swych odpowiedników na pozostałe konsole. Zapomniałbym dodać, że GameCube jest jedyną ''dużą'' konsolą dostepną w różnych kolorach :).

Specyfikacja sprzętowa Nintendo GameCube

Procesor : 485 MHz IBM Power PC
Pamięć : 40 MB
Przepustowość : 2,6 GB/s
Układ graficzny : 162 Mhz ATI/Nintendo
Maksymalna rozdzielczość : b/d
Wydajność geometryczna : 6-12 mln wielokatów na sekundę *
Dźwięk : 64 kanały ( 48 Khz )
Nośnik danych : CAV/memory card

* tzw. real-world, czyli z pełnym teksturowaniem, cieniowaniem i wszystkimi "bajerami"

Maluch
Mniejszym bratem GameCube jest najpopularniejsza obecnie na świecie konsolka, przenośny GameBoy Advance. Jego głównymi zaletami są: mały rozmiar, możliwość przenoszenia, w miarę niska cena i co najważniejsze - ma wbudowany kolorowy wyświetlacz o niezłych parametrach. Konsolka ta, jak się przekonacie po przeczytaniu specyfikacji technicznej, ma też całkiem niezłe osiągi jeśli chodzi o wydajność w grach. Można ją także podłączyć do GameCube i używać jako pada, można też prowadzić wymianę oprogramowania między dwoma konsolami.

puderniczka


Oprócz podłączenia do NGC można oczywiście połączyć dwa GBA razem i grać w dwie osoby. GBA może pochwalić się bardzo zasobną biblioteką tytułów, między innymi takimi hitami jak ''DOOM'' czy ''TEKKEN''. Do tego cudeńka można dokupić masę rzeczy jak np.: (!!!) tuner TV, radio, pad, lampke i wiele, wiele innych. Dostępne są też nagrywarki dzięki którym moża nagrywać na specjalne karty nawet i po kilka gier ściągniętych z neta (czyli teoretycznie za darmo, niestety robiąc to, łamiemy prawo autorskie). Podobno dzięki tej nagrywarce można nawet po wgraniu odpowiedniego programu zrobić z GBA odtwarzacz mp3. Ostatnio na rynku pojawiła się nowa wersja tej konsolki z wprowadzonymi pewnymi usprawnieniami a nosi ona nazwę GBA SP. Ceny przedstawiają się następująco : GBA kosztuje około 350 PLN a GBA SP około 600 PLN.

Specyfikacja sprzętowa Nintendo GameBoy Advance

Procesor: 32 bit RISC + 8 bit CISC
Pamięć: 32 KB WRAM + 96 KB VRAM 256 KB WRAM
Rozmiar wyświetl.: 40,8 x 61,2 mm
Rozdzielczość: 240 x 160
Dźwięk: głośniki (mono)/słuchawki (stereo)
Nośnik danych : Cartridge
Połączenie: do czterech konsol
Zasilanie: 2 baterie AA (15 godzin)
Wymiary: 82 x 144,5 x 24,5 mm
Waga: 140 g

Epitafium
Na koniec spodziewacie się pewnie czegoś w stylu : najlepszym wyborem jest ..., nic z tego, naprawdę trudno się zdecydować. Na pierwszy rzut oka strzałem w dziesiatkę wydaje się być Playstation2, ale po dłuższym zastanowieniu zerkamy na X-BOXa, a kiedy przypomnimy sobie jak zarywaliśmy noce w ''Mario'' myślimy sobie "Nintendo to jest to" :). Nie to jest jednak najważniejsze, jaką konsolę wybierzecie decydując się przejść na ciemną stronę mocy (czyli przesiąść się z PC-ta ) a to aby nowa zabawka sprawiła Wam dużo radości, czego wszystkim serdecznie życzę. Do przeczytania za miesiąc (mam nadzieję, że już nic mi nie przeszkodzi ;-] ).

Infinium Labs Phantom


Z ostatniej chwili. Firma Infinium Labs zamierza wprowadzić na rynek konsole o nazwie Phantom. Ma ona być, tak jak X-BOX, oparta o pecetową architekturę i co ciekawe - uruchamiać gry z PC-ta!? Infinium Labs udostępniło także specyfikację sprzętową nowej zabaweczki.

ruski grzejnik ?!?


Przedstawia się ona następująco: system operacyjny na bazie MS Windows XP, procesor taktowany częstotliwością 3.0GHz (prawdopodobnie P4), 256MB DDR, szybki procesor graficzny produkcji nVidia, płyta główna firmy Intel, karta muzyczna z Dolby Digital 7.1 Surround, dysk twardy 100GB lub większy, karta sieciowa 10/100Mbit, interfejs WLAN, S-Video, USB, bezprzewodowa mysz i klawiatura.


30     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Ciemna strona mocy