A więc jak działa to cudo? Otóż z tyłu świeci się lampa (zimna katoda, taka jak stosuje się w skanerach), której światło jest przepuszczane bądź zatrzymywane przez ciekłe kryształy. Jeśli kryształ znajduje się w pozycji takiej jak na fragmencie rysunku o nr 2 to wtedy nie przepuszcza światła i obszar na ekranie, który komórka ta przykrywa jest ciemny.
Czy wolicie taki zgrabny monitorek...
|
Jeśli natomiast kryształ jest w takim położeniu jak na fragmencie nr 3 to przepuszcza światło i na ekranie widać palący się punkt. Tak, więc idea działania paneli LCD jest banalna. Po prostu zakrywa się bądź odkrywa odpowiednie obszary ekranu. Dlaczego więc tak długo czekaliśmy na panele LCD? Idea może jest i prosta, ale zastosowanie jej w praktyce już takie proste nie jest. Głównym problemem jest czas jaki potrzebny jest kryształowi na zmianę swojej orientacji, czyli zapalenie bądź zgaszenie punktu.
W pierwszych panelach LCD czas ten był dość duży z powodu czego obserwowaliśmy na ekranach charakterystyczne smużenie z powodu którego monitory te kompletnie nie nadawały się dla graczy. W biurze gdzie godzinami ślęczy się nad jednym dokumentem monitory te sprawdzały się bardzo dobrze, no, ale to jest magazyn o grach a nie o pracy biurowej. Na dzień dzisiejszy producenci paneli LCD rozwinęli już tak bardzo technikę ich produkcji, że w obecnie wydawanych monitorach efekt smużenia jest NIEWIDOCZNY. Ze względu na swoją konstrukcję efekt ten będzie zawsze występował, ale jeśli mamy odpowiednio szybką matrycę to po prostu tego nie zauważymy. Tak, więc głównym parametrem, na który my gracze musimy zwracać uwagę przy wyborze paneli LCD jest "czas reakcji matrycy". Aktualnie dość popularne i względnie tanie są monitory z czasem reakcji 25 ms (10 ms na zapalanie, 15 ms na zgaszenie, czyli w sumie 25 ms). Dzieląc 1000 na 25 uzyskujemy 40 klatek na sekundę. Może wydaje się to nie dużo, ale proszę mi wieżyc jest to wartość w zupełności wystarczająca. W telewizorze widzimy 25 klatek na sekundę a obraz jest przecież płynny. No i to było by na tyle jeśli chodzi o poważne wady paneli LCD. A co otrzymujemy w zamian. Otóż przede wszystkim nasz wzrok nie męczy się tak szybko. Do tego obraz jest ostry "jak żyleta" na całej powierzchni monitora. Nie wiem czy widzieliście monitory LCD w działaniu, ale kolory w nich są dużo bardziej soczyste i żywe, ogólnie wszystko wygląda dużo ładniej. No i nie można zapomnieć o miejscu na biurku, które zyskujemy zastępując wielką szklaną bańkę cienkim, ładnym monitorem LCD.
...czy taką "krowę"?
|
I koniec mojego ględzenia
Mam nadzieję, że udało mi się was przekonać do monitorów LCD głównie ze względu na wasze zdrowie i jakość generowanego obrazu. A teraz chyba najważniejsze, czyli cena. DOBRY monitor CRT 17 calowy kosztuje od ok. 1000 PLN. Monitor LCD o przekątnej 17 cali kosztuje ok. 2000 PLN (a nawet trochę więcej). Jednak za tą różnicę otrzymujemy monitor, z którego będziemy się cieszyć przez długie lata a nasze oczy nawet po wielogodzinnej pracy nie będą nas bolały.
Tabelka z poradami na co zwracać uwagę przy zakupie monitora LCD o nazwie "Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora LCD dla gracza".
- łączny czas reakcji matrycy powinien wynosić 25 ms bądź mniej
- rozdzielczość matrycy co najmniej 1024x768 bądź większa
- Wejście D-SUB (takie jak w monitorach CRT) obowiązkowo
- Wejście DVI dzięki niemu poprawimy jakość obrazu przy czym karta graficzna musi
posiadać wyjście DVI( praktycznie wszystkie nowe karty już je posiadają)
- Jasność co najmniej 250 cd/m^2
- Kontrast co najmniej 300:1
- Koniecznie musi to być jak najświeższy model gdyż konstrukcje sprzed roku będą
mocno odstawać od tego, co opisałem