28     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Nowy Car w mieście



Marek "mmxY2K" Szendzielorz


Na pewno wielu z Was nudzi już lekko monotonna sytuacja, z jaką mamy do czynienia na rynku kart graficznych. Co pół roku nVIDIa i ATI wypuszczają nowe produkty, które nierzadko są takie tylko z nazwy. W najlepszym wypadku, jeśli jest już coś naprawdę nowatorskiego, wprowadza się to na siłę, tak jak ma to miejsce teraz z GeForce FX.
Ale oto zaświeciło nowe słońce, pojawiło się nieoczekiwanie, zaskakując wszystkich, a przede wszystkim konkurencję. Mowa tu o Carze 3D, nowym chipsecie graficznym mało znanej rosyjskiej firmy, o angielsko brzmiącej nazwie Graphic Dreams.



Na początek postaram się przybliżyć nieco historię firmy Graphic Dreams, jak i samego chipa. Wszystko zaczęło się w roku 1999 kiedy to Nikolay Petroich, były główny inżynier w Wojskowym Instytucie Zaawansowanych Technologii w Moskwie (odpowiedzialny m.in. za chipy sterujące do rosyjskich rakiet) postanowił założyć wraz z kilkoma kolegami firmę zajmującą się projektowaniem chipów graficznych. Mniej więcej w połowie roku rozpoczęły się prace nad kością o kodowej nazwie “MZX 1”. W 2000 roku Petroich, szukając funduszy na dalsze prace przedstawił wstępny projekt “MZX 1” Borysowi Jordanowi ówczesnemu prezesowi GAZPROM-Media. Po dwóch miesiącach negocjacji GAZPROM-Media zawarł umowę z Graphic Dreams, równocześnie dokapitalizowując ją kwotą blisko 7,5 miliona USD w zamian za czterdziestoprocentowy pakiet akcji (całkowite inwestycje GAZPROM-Media w projekt Car 3D szacowane są na 75-90 milionów USD). Od tego czasu wielokrotnie zmieniano założenia techniczne i parametry “MZX 1”, aż w końcu 2001 roku zmieniono nazwę projektu na Car 3D i prace ruszyły pełną parą. Ich końcowy efekt jest niesamowity, Car 3D jest obecnie najbardziej zaawansowanym chipsetem graficznym na świecie !!!
Jego parametry techniczne przedstawiają się wspaniale a porównując je z konkurencją szczena opada na ziemię i to niejednokrotnie. Car 3D jest chipem 512-bitowym, zbudowanym w technologii 0,11 mikrona, składającym się z ponad 200 milionów tranzystorów. GeForce FX 5800 Ultra i Radeon 9700 PRO to kości „zaledwie” 256-bitowe, oparte o technikę odpowiednio 0.13 i 0.15 mikrona, zbudowane z 125 i 107 milionów tranzystorów. Taktowanie rosyjskiego chipa wynosi 700 MHz, przy odpowiednio 500 MHz i 325 MHz konkurencji. Car obsługuje także najnowszą pamięć DDR II o taktowaniu 1200 MHz i czasie dostępu 1.8 ns a maksymalna jej ilość na karcie może wynosić nawet 1024 MB (standardowo montowane jest 512 MB). Tak duża ilość pamięci wymaga bardzo szybkiej magistrali. Także tu “komuch” jest najlepszy, ponieważ dysponuje magistralą 512-bitowa, co pozwala mu dwukrotnie wyprzedzić konkurencję. Wszystko to daje niesamowitą przepustowość rzędu 40 GB/s, co również jest wynikiem dwukrotnie lepszym niż u nVIDII i ATI. Również RAMDAC jest imponujący - 2x 650 MHz, co daje ponad 200 MHz przewagi nad resztą stawki. Car 3D dysponuje także szesnastoma potokami renderingu przy ośmiu obu konkurentów. Zaimplementowano w nim również wszystkie najnowsze silniki graficzne takie jak ośmiopotokowy Vertex Shader w wersji 2.0+ (nVidia i ATI dysponują czterema potokami) oraz Pixel Shader również w wersji 2.0+. Na koniec dodajmy jeszcze pełną zgodność z DirectX 9.0, szesnasto-poziomowy Antyaliasing i obsługę AGP x8.
Tak wspaniale parametry techniczne powinny przekładać się na ogromną wydajność. Czy tak jest w rzeczywistości przekonamy się wykonując testy najnowszego chipa. Już w pierwszym możemy zobaczyć jak wielka jest moc Cara. W 3DMarku 2001 SE w rozdzielczości 1024x768 i 32-bitowej palecie kolorów “komuch” osiąga... 24725 punktów!!! To daje mu prawie 60% przewagi nad GeForce FX Ultra i Radeonem 9700 PRO. Ale kiedy podniesiemy rozdzielczość do 1600x1200 przewaga rośnie do prawie 85%!!! A jak sprawa wygląda w grach??? A no tak – w UT2003, w rozdzielczości 1024x768 i 32-bitach Car wyciąga 261.9 klatki na sekundę wymiatając obu konkurentów z przewagą ponad 52 %. Tak jak to miało miejsce w 3DMarku 2001 SE także i tu po zwiększeniu rozdzielczości do 1600x1200 przewaga ta wzrasta, z tym że tu “tylko” do ponad 70 %.
Teraz zobaczmy jak nowy lider poradzi sobie w UT2003 przy ustawieniach zapewniających wysoką jakość obrazu, czyli przy włączonym 4-krotnym Antyaliasingu i 8-krotnym Anisotopicu. Jak można się było spodziewać, i tu Car to prawdziwy Adam Małysz grafiki 3D. W rozdziałce 1024x768x32bit osiąga on wynik 130,2 klatki na sekundę, co oznacza prawie 70% wzrost wydajności w porównaniu z GeForce FX 5800 Ultra i nieprawdopodobny bo ponad 90% względem Radeona 9700 PRO!!!. Jak myślicie co się dzieje kiedy rozdziałka wzrasta do 1600x1200??? Tak, macie rację, przewaga też wzrasta:-] O prawie 95 % w stosunku do obu oponentów.
Na zakończenie testów sprawdzimy jeszcze jak wyglądają wyniki Cara 3D w starszych gierkach. Do tego celu posłuży Jedi Kinght II, której silnik graficzny oparty jest na Quake III. Szczerze mówiąc, ciężko było się spodziewać wyniku innego niż miażdzące zwycięstwo “komucha”... Rosyjski chip w rozdzielczości 1024x768 i w 32 bitach, uzyskuje 279.6 klatki na sekundę, czyli prawie o 60% więcej niż GeForce FX 5800 Ultra i ponad 65% więcej od Radeona 9700 PRO. Po podniesieniu rozdzielczości do 1600x1200, możemy zaobserwować dość ciekawą sytuacje. Mianowicie chodzi o to, że wyniki nVIDII i ATI pozostają praktycznie bez zmian, a co jeszcze dziwniejsze nieznacznie rosną. Jeśli chodzi natomiast o wyniki Cara to spadają one, ale niewiele, bo o około sześć klatek/s, ale nawet mimo tego spadku przewaga nad oponentami nadal pozostaje ogromna!
Jak pokazują wyniki przeprowadzonych testów, premierowy produkt rosyjskiej firmy Graphic Dreams jest po prostu wspaniały, produkty firm konkurencyjnych zjada na śniadanie. Jego zwycięstwo jest o tyle większe, że zarówno nVIDIa jak i ATI są obecne na rynku już od dłuższego czasu i jak wiadomo są (a raczej były ;-]) niekwestionowanymi liderami. Wprowadzenie tak rewolucyjnego produktu oznacza dla nas, konsumentów, zmiany. Po pierwsze Car będzie swego rodzaju miotłą, która wymiecie z rynku produkty niedopracowane typu GeForce FX i, miejmy nadzieje, przywróci uczciwe podejście do klienta (chodzi mi tutaj o coraz częstsze sprzedawanie starych produktów pod nowymi, mylącymi nazwami). Po drugie, i może nawet ważniejsze, spowoduje niesamowitą konkurencje, co oczywiście wymusi spadek cen. Dla porównania, GeForce FX 5800 Ultra kosztuje około 399 USD, Radeon 9700 PRO, 359 USD, a Car 3D dziesięć tysięcy rubli rosyjskich co daje około 317,5 USD!!! Produkcje kart opartych na Carze 3D zapowiadają takie firmy jak Gainward, Leadtek, ECS (który wkracza na rynek kart graficznych) oraz Prolink (PixelView). Pierwsze karty maja być dostępne na rynku gdzieś, około polowy kwietnia tego roku a będą to dwa modele Leadteka: WinFast Car 3D w wersji z 512 MB pamięci i WinFast Car 3D PRO wyposażony w 1 GB (!) pamięci, oraz jeden model Prolinka: PixelView Red Power w wersji z 512 MB pamięci.
Na zakończenie mam dla was małe pytanko natury raczej filozoficznej;-] Jak bardzo technologia Cara 3D oparta jest o rozwiązania, jakie dr inż. Nikolay Petroich opracowywał dla chipów do rosyjskich rakiet samonaprowadzających (pamiętacie aferę, że chipy z PlayStation 2 można zastosować w takich rakietach...)??? Życzę miłego główkowania i do przeczytania za miesiąc.

* wszystkie testy wykonane w Windows XP Professional na AMD Athlon XP 2700 +, płyta ASUS A7N8X, 512 MB RAM DDR ( 266 MHz)

Ps. Jak zwykle wielkie dzięki dla kolegi Rem'Xa ( wiadomo za co ;-] )








28     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Nowy Car w mieście