KARCZMA | 25
<< | ^ | >>




CYBERPUNK 2020: Gra fabularna mrocznej przyszłości

Witam, w państwie pośrodku Europy gdzie samochody ciągle są kradzione, waluta to polski złoty, a Gregorious ma problemy z dostępem do Internetu i w związku z tym na jego prośbę w najbliższym czasie to ja czyli Thorig poprowadzę Karczmę pod Głupim Smokiem. Zapraszam, postaram się zaciekawić Was podręcznikiem do gry fabularnej Cyberpunk 2020.

  Pamiętam jak kilka lat temu jarały mnie papierowe RPG, w sumie nadal wydają mi się lepsze od komputerowych ale drużyna do rozgrywek mi się posypała - kumple wyjechali do USA, poza tym nie mam już tyle czasu co kiedyś. Pozostał mi wspaniały podręcznik do Cyberpunka, który dzisiaj opisze. Chyba każdy wie czym jest podręcznik do systemu RPG,

Dobre bo polskie!

jeżeli nie to szybko wytłumaczę. To po prostu zbiór zasad, możliwości i kilku innych ciekawych rzeczy jakie do dyspozycji ma mistrz gry by stworzyć fascynującą sesję a także postacie dla graczy. Cyberpunk 2020 jest grą fabularną osadzoną w świecie jaki znamy z filmów Blade Runner, Terminator, Alien, Robocop czy wreszcie Ghost in the Shell, zresztą jak wiadomo miejsce rozgrywki zależy jedynie od inwencji MG (mistrza gry) bo czy to jakiś problem wysłać graczy do korporacyjnego wiezienia gdzie trwa walka pomiędzy obcymi, androidami czy wreszcie wszechobecnym wojskiem. Jednak Cyberpunk to przede wszystkim historia. I tu można zauważyć pewien problem gdyż podręcznik był pisany w roku 1990 i to właśnie od tego roku zaczyna się historia mrocznej przyszłości w której przyjdzie nam toczyć nasze kampanie. Jednak, jak mówi sam podręcznik jest to historia alternatywnej przyszłości więc wystarczy tylko ruszyć wyobraźnią i zaakceptować wizję twórców systemu, która jest iście przerażająca. Począwszy od roku 1990 świat zaczęły nękać plagi w postaci wojen, kataklizmów, problemów politycznych i społecznych. W 1994r. liczba bezdomnych w USA sięgnęła 21 milionów. Rewolucja techniczna doprowadziła do powstania dwóch krańcowo odmiennych klas: bogatej materialnie, zachłannej grupy profesjonalnych pracowników korporacji oraz dołującej klasy bezdomnych, niewykwalifikowanych pracowników fizycznych. Zmiany spowodowały wyludnienie wielu terenów, ludzie zaczęli wysyłać statki w kosmos gdzie także wybuchają konflikty. Zaistniały napięcia pomiędzy EWG, Rosją a USA. Historia przyszłości jest na prawdę obszerna, jednak nie o to chodzi abym ją tu przedstawiał, a więc przejdźmy do tego co Cyberpunk oferuje graczowi, a zarazem mistrzowi gry. Do gry w Cyberpunka oprócz podręcznika przydadzą nam się po dwie kostki K6 i K10. Przejdźmy do tworzenia postaci. Na początku należy wylosować punkty postaci które rozdzielimy na 9 cech naszego bohatera: inteligencję, refleks, opanowanie, zdolności techniczne, szczęście, atrakcyjność, szybkość, empatie oraz budowę ciała. Następnie czeka nas jeszcze proste obliczanie liczby zachowawczej i modyfikatora budowy ciała. Od liczby zachowawczej zależeć będzie zachowanie przytomności lub życia w przypadku trafienia, natomiast modyfikator budowy ciała powie nam ile obrażeń otrzymaliśmy. Teraz przejdźmy do najistotniejszego wyboru podczas tworzenia postaci a mianowicie wyboru roli jaką będzie odgrywał nasz bohater. Dostępne są:
- Zbuntowany ROCKMAN, walczący z władzą
- SOLO żołnierz, goryl, zabójca do wynajęcia
- NETRUNNER czyli po prostu hacker
- TECHNIK wykwalifikowany naukowiec
- REPORTER hiena żerująca na sensacji
- GLINIARZ ten któremu się z reguły dostaje
- BUSINESSMANN mający pieniądze i władze
- FIXER pośrednik, szmugler, informator
- NOMAD, który wybrał wędrówkę na motorze

Przezorny zawsze ubezpieczony!

Poprzez wybór postaci określiliśmy także pierwszą ze zdolności specjalnych, następnie należy jeszcze rozdzielić 40 punktów pomiędzy swoimi zdolnościami zawodowymi. Oczywiście z pomocą mistrza gry można stworzyć własna rolę jaką będziemy odgrywali w świecie Cyberpunka, należy jedynie dobrać odpowiednie zdolności i nic nie stoi na przeszkodzie by zostać np. politykiem czy rybakiem? Później przyjdzie nam jeszcze wylosować pochodzenie, styl osobisty, tło rodzinne, motywacje, wydarzenie ze swojego życia oraz przyjaciół i wrogów.
 Następnie określimy ilość pieniędzy z jakimi rozpoczyna grę i z ich pomocą nabędziemy broń, ekwipunek oraz modyfikacje cybertechnologiczne ciała naszego bohatera. I już możemy zacząć naszą pierwszą przygodę, za którą otrzymamy punkty doświadczenia oraz bonusy do umiejętności, które wykorzystywaliśmy. Ta cała dygresja nie ma w żadnym przypadku stanowić instrukcji tworzenia postaci, nie umiałem po prostu inaczej oddać złożoności tego procesu z jaką mamy do czynienia w przypadku tego systemu. W 245 stronicowym podręczniku mamy 100 stron związanych z tworzeniem postaci! Co jest dalej? Dalej mamy część skierowaną głownie do MG, znajdziemy tu modyfikatory i tabele związane z działaniem poszczególnych broni oraz obrażeniami jakie zadają, lub ich użytecznością do niszczenia innych celi niż te żyweJ. Trauma team to dział który przybliży nam działanie pogotowia ratunkowego przyszłości oraz tego co przyjdzie znosić naszemu bohaterowi gdy otrzymał śmiertelną ranę ale dzięki magii kostek jeszcze ledwo zipie i czeka na pomoc. Następnie poprzez krótką wzmiankę o ćpunach w przyszłości wkroczymy w królestwo netrunnera. Zobaczymy to w co przekształciła się światowa sieć, jaką znamy dzisiaj, a także sprzęt jaki może kiedyś zastąpi nasze poczciwe blaszki. Monitory nie będą nam już potrzebne, modem podepniemy pod układ nerwowy a mózg stanie się wielkim dyskiem twardym z możliwością wgrywania programów, mam tylko nadzieje że Bill G. bardziej się postara bo przykro by się było powiesić w czasie jedzenia obiadu. Przewracając kartki w końcu ujrzymy duży napis "SZOK PRZYSZŁOŚCI: historia alternatywnego czasu" coś już o tym wspomniałem na

Ręka, noga, mózg na ścianie!

początku jednak historia jest naprawdę rozbudowana, warto ją przeczytać i poznać realia jakie mogą zapanować na naszej planecie już za 17 lat! Mimo że wspomniałem wcześniej o wysyłaniu graczy do korporacyjnego więzienia to jednak podstawowym środowiskiem człowieka przyszłości jest miejska dżungla i to tutaj przyjdzie nam toczyć większość kampanii. Możesz skorzystać z NIGHT CITY, dzieła autorów gry, jednak nic nie stoi na przeszkodzie byś stworzył własną metropolię gdzie władze sprawują megakorporacje 21 wieku, toczą wojny by wykończyć się nawzajem, w tym celu podjudzą lokalne gangi do walki a może i uda im się wciągnąć w tą intrygę także twoich graczy. Wszystko zależy od ciebie mistrzu gry! Poza tym podręcznik zaoferuje nabywcy jedno opowiadanie i kilka krótkich tekstów pozwalające wczuć się w mroczną przyszłość, 10 przykładowych scenariuszy przygód, oraz kilka innych ciekawych dodatków jak słowniczek ulicznego slangu czy lista tytułów książek i filmów będących preludium do realiów panujących w grze fabularnej Cyberpunk 2020. Gry, która jest na prawdę wyjątkowa i to nie ze względu że jestem jej posiadaczem, lub dlatego ze uważam ją za na prawdę dobrą poprzez jej złożoność i klimat. Chodzi o to że gra ta potrafi wciągnąć przeciwników systemów RPG takich jak AD&D czy Warhammer i nie są to moje rozważania tylko życiowe doświadczenie. Moich dwóch kumpli polewało się kiedy graliśmy w Warhammera, kiedy oni próbowali to odwalali jakieś dziwne akcje, po prostu brak zrozumienia, nie trawią cRPG jak Baldur's Gate, a Fallout podoba im się ze względu na to, że kiedy użyje się dużej giwery to można fajnie rozwalić przeciwnika i jest dużo krwi. Cyberpunk na prawdę przypadł im do gustu. Jaki z tego wniosek? Jeżeli nie lubisz RPG to spróbuj zagrać w Cyberpunka, nie gwarantuję, że przypadnie ci do gustu, ale może się uda? Natomiast fanów RPG szczerze zachęcam do spróbowania sił w tym systemie, na pewno się nie zawiedziecie. No chyba, że zupełnie nie odpowiada wam ten klimat.
Thorig