PREHISTORIA
Tak można nazwać wszystko, co wydarzyło się do roku 1981, czyli do premiery IBM PC.
Przed tą datą praktycznie nie istniały karty graficzne, ponieważ jeżeli już jakiś komputer wyświetlał grafikę to za pomocą specjalnego procesora wlutowanego w płytę główną (rozwiązanie to nieco przypominało dzisiejsze płyty ze zintegrowaną grafiką).
W roku 1976 powstaje pierwszy komputer "do domu" zbudowany przez Steve Woźniaka i Steve Jobsa, Apple I.
Jako że trzeba było go złożyć samemu możemy powiedzieć ze posiadał on kartę graficzną o bardzo małych możliwościach.
Rok później wprowadzono na rynek Apple II, został on wyposażony w bardziej zaawansowany układ graficzny, który mógł już wyświetlić grafikę w kolorze. W roku 1977 powstaje także firma Matrox odpowiedzialna za jeden z pierwszych akceleratorów 3D Mystiqe.
LATA 80-TE
12-go sierpnia 1981, firmy Intel, IBM i Microsoft zaprezentowały IBM 5150 Personal Computer, a wraz z nim kartę MDA (ang. Monochrome Display Adapter), oraz slot rozszerzeń ISA (ang. Integrated System Architecture) w wersji 8-bitowej.
Możliwości MDA były znikome, ponieważ nie mogła ona wyświetlać grafiki, a jedynie tryb tekstowy 80x25, (który, nota bene, do niedawna był standardem, np.: okno sesji DOS), jak by tego było mało MDA wysyłała sygnał cyfrowy i działała tylko ze specjalnymi monochromatycznymi monitorami TTL. Jeśli chodzi o slot ISA, to sprawa przedstawiała się nieco inaczej. Jak na owe czasy jego możliwości były ogromne: taktowanie około 4 MHz, transmisja danych 4MB/s. Niestety, jak już pisałem wcześniej, karta MDA niebyła wstanie wykorzystać możliwości ISA.
Na szczęście pod koniec roku 1981 pojawiła się karta CGA (ang. Color Graphics Adapter)mogąca wyświetlać obraz w rozdzielczości 320 x 200 przy czterech kolorach wybieranych z dwóch zestawów: 1. biały, czerwony, różowy i jasnoniebieski lub 2. żółty, czarny, zielony i czerwony, a także w czarno-białym trybie 640x200.
W połączeniu z szybką ISA dawało to bardzo dobre efekty, które zadziwiały ówczesny świat :).
W roku 1982 firma Hercules Computer Technology prezentuje kartę Hercules Graphics Card, która może wyświetlić czarno-biały tryb 720x348, oraz wymaga zastosowania specjalnego monitora. Urządzenie to staje się pierwszym standardem graficznym w światku PC.
W tym czasie powstaje również 16-bitowa wersja ISA, której taktowanie wynosi 8 MHz, a przepustowość do 8,33 MB/s (jak widać "wyścig zbrojeń" wśród producentów sprzętu nie jest dziełem ostatnich lat :)).
Rok 1984 firma IBM prezentuje następcę MDA, czyli kartę EGA (ang. Enchanced Graphics Adapter), która jest kompatybilna w dół, (ale nie z Herculesem - który nie był produktem firmy).
Nowy układ oferował dwa dodatkowe tryby pracy: 320 x 200 i 640 x 350 przy 16 kolorach wybieranych z 64 kolorowej palety.
W 1985 roku Commodore wypuszcza na rynek dwa modele swoich komputerów a mianowicie Amigi 1000 i 500. Miały one wbudowany układ do wyświetlania grafiki o nazwie OCS (ang. Original ChipSet), to właśnie na nich wyświetlana była słynna animacja piłki w czerwonobiała kratę, która w owym czasie powodowała opad szczeny poniżej normalnego poziomu :).
Układ ten umożliwiał wyświetlanie rozdzielczości do 736x566 w 16 kolorach, a w niższych rozdzielczościach można było uzyskać nawet do 32 kolorów z palety 12-bitowej (4096 kolorów).
W tym samym roku powstaje ATI Technologies Inc, firma, która dzisiaj stanowi jedyną liczącą się konkurencje dla nVIDIi.
2-go kwietnia 1987 roku zostaje wprowadzona karta VGA (datę tą do dziś dnia wiele osób uważa za początek grafiki na PC). VGA ( ang. Video Graphics Array) była kompatybilna w dół i mogła wyświetlić dwa dodatkowe tryby a mianowicie 320x200 przy 256 kolorach oraz 640x480 przy 16 kolorach z palety 262144 barw.
Karta ta była również pierwszą kartą analogową, co oznaczało ze nie wymagała specjalnego monitora. W 1989 roku powstaje firma S3, która w przyszłości zasłynie jako producent bardzo kontrowersyjnego akceleratora 3D a mianowicie S3 ViRGE.
LATA 90-TE
W roku 1990 Commodore prezentuje Amige 3000 a wraz z nią nowy układ graficzny o nazwie ECS (Enchanced ChipSet), który był rozwiniętą wersja OCS. Dodano kilka nowych trybów, a mianowicie od 1280x256 do 1472x566 wszystko w palecie do 4 kolorów.
Rok 1993: wprowadzone zostają pierwsze karty graficzne w standardzie SVGA (ang. Super Video Graphics Array), kompatybilne w dół i oferujące dwa nowe tryby: 800x600 w 256 kolorach i 1024x768 w 16 kolorach. Niektóre modele oferowały jeszcze jeden tryb: 1280x1024x16kolorów.
Wraz z wprowadzeniem SVGA, firma INTEL zaprezentowała nowy slot, PCI (ang. Peripheral Component Interconnect). Był on taktowany zegarem 33 MHz, a jego przepustowość wynosiła do 133 MB/s.
W tym samym roku powstaje Video Electronics Standards Association (VESA), stowarzyszenie producentów kart SVGA, majce na celu ustalenie standardu w świecie kart graficznych.
Jednym z pierwszych posunięć VESA było wprowadzenie złącza VLB ( ang. VESA Local Bus ), którego przepustowość wynosiła do 120 MB/s.
W roku 1993 powstaje nikomu nieznana wówczas firma nVIDIA, która za kilka lat stanie się niekwestionowanym liderem rynku grafiki na PC.
Pod koniec tegoż roku Commodore wprowadza Amige 1200 i nową kość graficzną AGA (ang. Advanced Graphic Architecture), wyświetla ona obraz w rozdzielczości do 1478x566 w 256 kolorach wybieranych z palety 24-bitowej (16,7 mln barw).
Marzec 1994 roku firmy, Intel, Compaq i Phoenix Technologies ogłaszają specyfikacje standardu PnP w wersji 1.0A (ang. Plug & Play), który ma znacząco ułatwić instalowanie w komputerach kart, rozszerzeń, czyli także kart graficznych.
We wrześniu wychodzi 16 numer, Secret Service, właśnie z tym numerem startuje dział SS-a poświecony sprzętowi komputerowemu.