Wyłowione z Sieci - Gry konsolowe
SS-NG #33 wakacje 2005
2






Paweł "Gonzo" Kazimierczak
  Początek końca PSP?


źródło: cdprojekt.info
Pierwsza konsola przenośna Sony, PSP, wystartowała w Japonii nieco później (10 dni...) od dzieła Nintendo, DS. I ciągle nie udało się jej dogonić rywalki. Jak wynika z przeprowadzonych ostatnio badań, dzieło Nintendo cieszy się tam niezmiennie większą popularnością.

Japońskie czasopismo Otonafami przeprowadziło ankietę na tysiącu graczy w wieku powyżej 20 lat. 25% z nich okazało się właścicielami DS, zaś jedynie 14% przyznało się do posiadania PSP (19% miało obie konsolki). Zaś wśród tych, którzy nie kupili jeszcze żadnego z nowych handheldów, 35% planuje zakup DS a 31% PSP. Przewaga dzieła Nintendo jest tu już nieco mniejsza, ale również zauważalna. Zakup obu konsol rozważa 19%, zaś - jak łatwo policzyć - jedynie 15% w ogóle nie myśli o konsoli przenośnej.

Przewaga DS uwidacznia się również w kwestii zainteresowania grami. Właściciel PSP średnio przyznawał się do posiadania jednego do trzech tytułów przeznaczonych na konsolę. A wśród DS´owców znalazło się aż 23% posiadaczy sześciu i więcej gier. Co ciekawe, 2% użytkowników konsol powiedziało, że nie posiada żadnych gier, co jest już co najmniej zastanawiające.

W świetle innych wyników owej ankiety dziwić może decyzja Sony o uczynieniu z PSP multimedialnego kombajna. Aż 75% właścicieli konsolki przyznało, że nie wykorzystują w pełni jej możliwości. I to również dlatego, że jej obsługa wydaje im się w tej dziedzinie zbyt skomplikowana. Może więc decyzja dobra, ale wykonanie kiepskie?

Przewaga DS widoczna jest również jeżeli spojrzeć po prostu na suche liczby. Dotychczas sprzedano 2,2 miliona sztuk DS w stosunku do 1,39 miliona egzemplarzy PSP. Nie należy jednak zapominać, że firma Sony weszła na rynek od lat zdominowany przez Nintendo i jak na debiut ich osiągnięcie wcale nie przedstawia się najgorzej. Zobaczymy co będzie później.

  Alan Wake


Już na targach E3 Remedy Entertainment pokazała screenshoty ze swojego nowego dzieła, psychologicznego trailera. Dziwić może, że nie zabrano się za Maxa Payne`a 3, ale podobno autorzy nie chcieli odcinać kuponów od sławy Maksia i postanowili stworzyć coś nowego.

Uruchomiono stronę ich nowej gry – Alan Wake. Z udostępnionych materiałów można wiele się dowiedzieć. Tytułowa postać gry to pisarz bestsellerowych horrorów, który przeżywa załamanie. Wyjeżdża w spokojne miejsce (fale, morze, latarnia morska i te sprawy), aby opisać swoje uczucia w nowej książce. Jednak historia zaczyna pokrywać się z rzeczywistością, a bohatera zaczynają prześladować jacyś mnisi. Banał banałem pogania, a gra wyląduje na next-genach i PC, więc historia mogłaby być dojrzalsza. A nie jest.

  Wysyp crapów na PS3 nadciąga


Brakuje dev kitów do najnowsze konsolki Sony, producent źle obliczył ilość chętnych. Największe studia oczywiście dostały odpowiednie narzędzia, ale mniejsi twórcy lub zdolni programiści chcący pomęczyć Cella na razie musieli obejść się smakiem. Co więcej, Sony nie wie czy wypuści więcej dev kitów. Z naszego punktu widzenia to nie odgrywa kluczowej roli, ale od przybytku głowa nie boli.

  Srebrne Halo i umięśniony Hitman


Powstawanie obrazu z Agentem 47 w roli głównej na łamach serwisu Hollywood Reporter potwierdził znany aktor Vin Diesel, który wcieli się w tytułową postać nadchodzącej produkcji kinowej.

Nie wiadomo kto sie wcieli w Master Chiefa, ale powoli obraz zacyzna nabierać kształtów i niedługo powinna ropocząć się jego realizacja. Microsoft dba o jakość filmu i dlatego prace sie tak przedłużyły.



  Ostatnie Pro Evo na tę generację konsol


źródło: gry-online.pl
Zachodnia premiera Pro Evolution Soccer 5 (a.k.a. Winning Eleven 9), czyli kolejnej części popularnej wirtualnej symulacji futbolowej, nastąpi 28 października 2005 (wcześniej, bo 4 sierpnia 2005, wystartuje sprzedaż w Japonii). W stosunku do poprzedniej odsłony cyklu nie ulegną zmianie platformy (PC, PS2 i Xbox), dlatego też sferę rozwiązań technologicznych ominą rewolucyjne modyfikacje.

Konami wprowadza kosmetyczne zmiany: poprawa obsługi sieci, bardziej realistyczne odwzorowanie ruchów piłkarzy, dwie nowe pozycje czy rozgrywanie meczów w zimie. Trzymajmy kciuki, żeby przy okazji czegoś nie zepsuli.

  EA robi coś BIG


źródło: gry-online.pl
SSX On Tour jest czwartą częścią wybitnej serii gier traktujących o jednym z najefektowniejszych sportów ekstremalnych, tj. o jeździe na desce snowboardowej. SSX On Tour powstało w studiach EA BIG. Wydawcą jest największy gracz na rynku gier, gigant Electronic Arts.

Autorzy SSX On Tour przygotowali dla graczy nowy, zmodyfikowany system kariery, którą rozpoczynamy teraz od stworzenia swojego własnego, niepowtarzalnego zawodnika, czemu służy ogromny wybór ciuchów, elementów twarzy oraz desek. Opcja ta umożliwia wzięcie udziału w wielkiej przygodzie (nazwanej w grze The Tour) pełnej nowych misji, medali i innych nagród oraz wielkich gwiazd świata SSX (siedmiu starych wyjadaczy, plus trzech nowych), z którymi nieraz przyjdzie się zmierzyć w morderczym wyścigu wśród skał, lasów i górskich ośrodków wypoczynkowych. Naszym najważniejszym zadaniem jest zostanie taką gwiazdą, której status będzie równy statusowi wielkich ikon popkultury. Akcja SSX On Tour została umiejscowiona na jednym, niekończącym się stoku, którego gabaryty nie pozostawiają życzeń. Głównym elementem wyróżniającym SSX On Tour jest jednak możliwość rzucenia jednej, ulubionej deski w kąt i podpięcia dwóch, z tym że nieco węższych. Tak jest, w czwartej części serii EA BIG pozwoliła porozbijać się na nartach, które to wymuszają stosowanie nieznanych dotąd technik skutecznej jazdy po najeżonym przeszkodami stoku. Nie można także umniejszać wartości specjalnego boosta (zwiększenie prędkości do ok. 80-90 mil na godzinę), którego ładujemy wykonując skomplikowane i szalenie efektowne akrobacje, przy okazji uzupełniające nasze konto o odpowiednią ilość punktów.
Naszym zmaganiom towarzyszy wyśmienita muzyka, pełna gitarowych riffów i elektryzujących partii śpiewanych. Pomocna okazuje się również charakterystyczna dla serii grafika, pełna efektownych filtrów aktywujących się w gorętszych momentach samobójczej jazdy w dół stoku. Dla fanów rozgrywki wieloosobowej przygotowano takowy tryb – podzielony ekran dla maksymalnie dwóch osób. Gra zawita do nas w listopadzie, dla każdej z konsol prev-genowych.
  Konkurencja GTA cz. 2


źródło: gry-online.pl

Wiemy już gdzie rozegra się akcja drugiej odsłony programu o nazwie True Crime. Kolejną po Los Angeles metropolią, w której wcielimy się w rolę zwalczającego przestępczość stróża prawa będzie Nowy Jork.
W trakcie minionych targów E3, koncern Activision ogłosił specjalny konkurs, którego uczestnicy mieli odgadnąć nowe miejsce akcji programu na podstawie wskazówek udzielanych przez producentów. Miastem okazał się Nowy Jork, a głównym bohaterem czarnoskóry policjant o imieniu Marcus. Według autorów gry, True Crime: New York City będzie zdecydowanie brutalniejszy od pierwowzoru, głównie dzięki wprowadzeniu opcji „przesłuchań” - podobnych do tych, jakie zastosowano w programie The Punisher. Wiadomo również, że oprócz możliwości prowadzenia pojazdów czterokołowych, w nowym True Crime pojawi się ponadto opcja podróżowania za pomocą motocykli.
W Internecie zadebiutowała już oficjalna strona programu, która znajduje się w tym miejscu. Nie znajdziemy na razie na niej zbyt wielu informacji, ale można tam zobaczyć trzy mikroskopijnej wielkości screenshoty, które pokazują m.in. Marcusa na motocyklu oraz w trakcie przesłuchania delikwenta nad ogniem z kuchenki gazowej.
True Crime: New York City zadebiutuje tylko na konsolach PlayStation 2, Xbox oraz GameCube.

  Bill Wykładowca


Uczniowie w Japonii będą się uczyć obsługi wideokonferencji z pomocą konsol ufundowanych przez Microsoft. 80 Xboxów zostanie dostarczonych do 75 szkół. „Mamy nadzieję, że to będzie dobrym przykładem na efektywne używanie TV w edukacji” – głosi oświadczenie giganta z Redmond. Hmm... może by tak skapnęło coś dla Polski? Choćby wsparcie dystrybucji?

  Mocne na początek


Ogłoszono start strony internetowej Project Dark Zero, za którym stoi Rare, a więc fachowcy. Mimo, że gra nie ujrzy światła dziennego w tym roku, grace mogą sprawdzać bieżące informacje i kompletować swoją wiedzę nt. tego tytułu. Poza biografią głównej bohaterki i historią serii, strona oferuje screeny (choć ciężko w to uwierzyć) z najnowszej części. PD wyszło na Nintendo 64, ale Microsoft wykupił studio Rare w 2002 roku.

  Czarne chmury nad zgodą nt. Blu-ray i HD


Kutaragi kategorycznie oświadczył, że nie ma szans na unifikację standardu nowego typu dysków, ale nie wpłynie to na szybkość wypuszczenia PS3 na rynek. Już miesiac temu szef Sony wątpił czy uda sie porozumieć z Toshibą, ale obecnie nie widzi na to cienia szansy. Kościa niezgody jest oswiadczenie Toshiby, że nie planuje ona zaakceptować struktury plików proponowaną przez Sony jako bazę do unifikacji standardu. Cóż, wielcy się kłócą, ale ciężko przewidzieć efekty.



  Jajo czy kurak?


Jedna z japońskich stron podała informację, że PS3 będzie generować lepszą grafikę niż to, co zostało pokazane na E3. Przypomnę, że trailery z wystawy podzieliły graczy na tych, którzy wierzą że to „wyciąg” z gameplaya i tych, którzy są przekonani o zwykłym renderingu. Media ujawniły, że Cell działał z częstotliwością 2,4 GHz, czyli na 75% gwizdka. Poza tym użyto innych chipów graficznych, gdyż RSX dopiero powstaje. Brzmi to nieprawdopodobnie, ale nie będę rozpaczał gdy okaże się prawdą.

  Kinomania na PSP


O ile sprzedaż konsol to nie wyśnione marzenie szych z Sony to warte odnotowania jest, że sprzedano już 100 000 filmów w formacie UMD odczytywanym przez przenośne Playstation. Wróżono raczej niewielką popularność temu formatowi przywołując mini-dyski. Pomogły zapewne pieniądze Sony, którzy zachęcili wielkie wytwórnie do wypuszczenia swoich hitów na UMD. Wydano m.in. Spider-mana 2, xXx, Predatora czy Team America. „DVD się kończy. Każdy kupił już wszystkie filmy w tym formacie, jakie chciał i szuka czegoś nowego”. Słowa prezydenta europejskiego oddziału Sony brzmią propagandowo, przynajmniej patrząc przez pryzmat rodzimych realiów.

  Tamagotchi XXI wieku


Amerykanie dostaną od Nintendo nowe gatunki psów przeznaczone dla Nintedogs. Sześć nowych ras to m.in. bokser, chihuahua, schnauzer miniatura i husky. Gra dostępna za Wielką Wodą od 22. sierpnia.

  MGS4 PS3 exclusive


Hieo Kojima potwierdził przypuszczenia, że w tym momencie nowe przygody Snake`a zmierzają jedynie na konsolę Sony. Mistrz powiedział, że być może powstaną w przyszłości konwersje na inne platformy, ale jeśli miałby coś robić na next-geny to wolałby stworzyć coś nowego. Kojima stwierdził, że filmiki na E3 wyglądały oszałamiająco, ale tylko najzdolniejsi programiści będą zdolni coś takiego stworzyć na PS3. Heh, czyli MGS4 będzie piękny.

  PŚP=PrzenoŚne Porno


Porno biznes jest zainteresowany w inwestowanie w format UMD. Dotyczy to na razie filmów porno od naszych azjatyckich braci, ale zawsze jest szansa że producenci w Stanach podchwycą temat.

  Nowe szczegóły o FF VII: Advent Children


Zapowiedziano dwie wersje FFVII:AC dla Japonii. Dodatki to: 30 minutowy dokument o powstawaniu gry, 10 minut tzw. kompilacji FF VII, figurka Clouda, czapeczka, koszulka i scenariusz Advent Children. Wersje DVD wyceniono (w przeliczeniu z jenów) na $45 i $275. Dla fanów to niedużo.

  Strategiczny DS


źródło: gry-online.pl
Znane i lubiane serie gier o nazwie Jagged Alliance oraz Disciples przestały być domeną PeCetowców. Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy koncernem Strategy First a studiem Pocket PC, w oba tytuły będą mogli pograć również posiadacze przenośnej konsoli Nintendo DS.

Są to bardzo interesujące projekty mogące przyciągnąć strategów do świata konsol. Przypomnijmy, że powstaje Europa Universalis DS, a takie swego czasu chodziły słuchy o Comand & Conquer. Cóż, jeszcze Cywilizacja i DS stanie się potęgą wsród gier strategicznych.
Wyłowione z Sieci - Gry konsolowe
SS-NG #33 wakacje 2005
2