-->\n" +"" ); noweOkienko.document.close(); noweOkienko.focus(); } //-->
  Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   07
 

Marcin "martin" Traczyk


O Stronghold 2, kontynuacji rewelacyjnej gry strategicznej, rozmawiam z Simonem Bradburym, głównym projektantem gry w Firefly Studios. Niektóre nazwy pozostały w oryginalnej angielskiej pisowni – nigdy nie wiadomo jak później przetłumaczy je polski wydawca gry.



martin: Pierwsze o co muszę spytać – dlaczego Stronghold 2 będzie w 3D?!

Simon Bradbury: W przeszłości wszystkie nasze gry były dwuwymiarowe. Wiedzieliśmy, że zmiana na 3D będzie kosztować mnóstwo pracy i nie chcieliśmy się na to decydować dopóki nie byliśmy pewni, że wyjdzie to Stronghold 2 na dobre. Zbudowaliśmy, na próbę, silnik 3D. Przez ostatnie lata środowisko trójwymiarowe bardzo się zmieniło i teraz pracujemy na bardziej dopracowanych kartach graficznych itd. Dzięki temu mogę z przyjemnością oświadczyć, że nie tylko udało nam się utrzymać znaną z gier 2D liczbę detali, ale także usprawniliśmy wiele innych aspektów gry.

(kliknij aby powiększyć)
Łudu-dubu, łubu-dubu!


    Po pierwsze w grze polegającej na budowaniu zamku jedynym właściwym środowiskiem wydaje się trójwymiar. Gładkie, płynne przejścia, zbliżenia, zmiana pozycji kamery - to bardzo wzbogaca grę w porównaniu do 2D. Zamek wydaje się solidniejszy, a jego budowa i zarządzanie są łatwiejsze.
Kolejnym usprawnieniem jest duża ilość dołączonych do gry animacji. Animacja w 3D daje znacznie więcej swobody niż w 2D. Jedynym ograniczeniem jest ilość zarejestrowanych przez nas sekwencji ruchowych. Możemy dzięki temu tchnąć życie w postaci z gry. To czyni ją bardziej realistyczną.
I w końcu, wielki postęp poczyniliśmy w kwestii budynków. W S2 możesz zajrzeć do wnętrza dosłownie każdego budynku i zobaczyć, co się dzieje wewnątrz. Ma to swoje przełożenie na walkę, która teraz może toczyć się także pod dachem, nie tylko na dworze. Przykładowo twierdza posiada aż 4 poziomy, na których jednocześnie może toczyć się walka. Aby zdobyć zamek, trzeba będzie przejąć kontrolę nad każdą jego częścią, zdobywając kolejne piętra. Sytuacja wygląda analogicznie w przypadku wież, gdzie będzie trzeba zdobywać kolejne piętra walcząc na schodach (w stylu filmów z Errollem Flynnem). Z technicznego punktu widzenia zrealizowanie tego wszystkiego jest bardzo trudne, jednak znacznie poprawia to jakość gry. Ponadto o ile mi wiadomo, w żadnej innej produkcji nie zastosowano takiego rozwiązania.

Spokojne podzamcze


Jakie zmiany w grafice będziemy mogli zauważyć podczas gry?

    Jedną z największych zmian, poza trójwymiarowym środowiskiem graficznym, jest ilość zawartych w grze animacji. Dzięki nim zobaczycie przepych i wystawność życia średniowiecznej szlachty. W pierwszej części gry dobrze udało nam się odwzorować dystrybucję dóbr i oblężenia, ale z różnych powodów - technologicznych i marketingowych - nie pokazaliśmy różnic między życiem szlacheckim a beznadzieją pańszczyźnianego chłopa. W S2 chcemy zgłębić ten temat i pokazać, jak wyglądało życie na zamku. Obecnie ciężko pracujemy nad takimi zagadnieniami jak małżeństwa, pojedynki, turnieje, uczty, święta itd. Będą tak przedstawione, aby w szczegółach roztaczały przed graczem wizję życia w średniowieczu. Chcemy, aby było to najwierniejsze odzwierciedlenie stosunków miedzy bogatymi i biednymi w historii gier komputerowych.
Jest wiele zagadnień, które chcemy usprawnić. Jesteśmy w stałym kontakcie i otrzymujemy wiele cennych rad od społeczności graczy Stronghold. Analizujemy poprzednie produkcje i wyszukujemy w nich to, co można poprawić - przykładowo takie zagadnienia jak religia czy karczmy. Nie korzystano z nich często, ponieważ były skomplikowane i gracz nie zwracał na nie uwagi. Religia, zmarginalizowana ze względu na ciężką „obsługę”, pełnić teraz będzie dużą rolę - gracz weźmie udział w uroczystościach kościelnych. Ten obowiązek zajmuje dużo czasu i przeszkadza w wykonywaniu normalnych czynności, jednak ostatecznie się opłaci i zaowocuje popularnością. Posługa kościelna i nagroda będą bardzo obrazowo przedstawione. Tak samo przestawia się sytuacja z karczmą - po wypiciu dużej ilości piwa postać zacznie się zataczać i przez pewien czas nie będzie w stanie pracować.

Jakie będzie tło historyczne gry? Czy ponownie Wasze podejście do historii będzie „lekkie” i powierzchowne?

    W Stronghold 2 powrócimy do Europy, zaprezentujemy Wam zupełnie nową fabułę z wieloma bohaterami pozytywnymi u boku których przyjdzie nam walczyć i przeciwnikami do pokonania. Staramy się zachować pewne smaczki epoki, jednak fabuła jest całkowicie fikcyjna - będzie też miała kilka alternatywnych zakończeń, do odkrycia przez gracza!

Byłem przerażony czytając, że Stronghold 2 będzie bardziej „simsowate”. Czy to prawda?

    Nie, NIE BĘDZIE bardziej „simsowate”. Stronghold 2 będzie o wiele bardziej skomplikowany i rozbudowany w sensie ekonomicznym. Zauważyliśmy, że dużo ludzi grało jedynie w opcję rozbudowy zamku i jego rozwoju tworząc po prostu własne wymarzone zamki. Mając to na względzie dodaliśmy około 50% więcej łańcuchów zależności ekonomicznych. Dobrym tego przykładem są farmy owiec, weaving, royal foods oraz falconry, czy chociażby wskaźnik „Honoru”.
    Zwracając jednak uwagę na ogólny tryb rozgrywki staramy się zachować równowagę pomiędzy walką, a zarządzaniem. Pierwszy Stronghold był bardziej skierowany na walkę w trybie RTS, teraz chcemy dać chwilę oddechu pomiędzy naprawdę emocjonującymi starciami.
Przejdźmy do szczegółów gry. Czy spotkamy naszych starych znajomych: Szczura, Świnię, Węża i Wilka?

    Przygotowujemy zupełnie nową obsadę bohaterów, zarówno sprzymierzeńców jak i przeciwników. Szczur, Świnia, Wąż i Wilk odeszli na emeryturę… przynajmniej chwilową!

Co będzie naszym głównym celem podczas gry?

    Będzie wiele sposobów by grać w Stronghold 2. W kampanii fabularnej gracz otrzyma dokładny cel już na początku gry. Jeśli będzie chciał się skupić na walce, ale nadal mieć jakieś cele, wtedy będzie mógł zagrać w nową opcję - kampanię Kingmaker zawierającą 22 misje. Będzie to zupełnie nowa opcja gry, a jej szczegóły są naszą słodką tajemnicą. Grę zaczniemy u schyłku epoki Wikingów, jedną z postaci jaką spotkamy będzie Olaf Grimtooth, ostatni wielki przywódca Wikingów…
Jeśli gracz będzie chciał zagrać w spokojniejszą kampanię będą czekały na niego kampanie skupiające fabułę wokół budowy i rozwoju zamku – the castle sim campaign.
Innymi możliwościami będą historyczne oblężenia i obrony zamków, sandbox, oraz skirmish, w którym zagramy z maksymalnie 7 graczami generowanymi przez komputer.

Czy zajdą jakieś zmiany w budowie zamków?

    Budowa zamków będzie znacznie łatwiejsza i wygodniejsza dzięki silnikowi 3D. Dodaliśmy również nowe konstrukcje takie jak ukryte bramy, nowe wieże, czy specjalne pozycje dla łuczników. Dodaliśmy również „widok architektoniczny” dzięki któremu łatwiej będzie oglądać zamek w czasie budowy, oraz później, już w całej okazałości.

Nowe fortyfikacje? Nowe machiny oblężnicze? Nowe budynki?

    W Stronghold 2 będzie dwa razy więcej jednostek wojennych niż w poprzedniczce. Ponadto, niektóre popularne jednostki z Crusader’a (Krzyżowca – przyp. martin) będzie można teraz zwerbować w charakterze najemników, np. zabójcę. Pojawi się kilka nowych machin oblężniczych i obronnych. Ciężko pracujemy nad zachowaniem równowagi sił. Generalnie będzie więc znacznie więcej sposobów cięcia, zgniatania, przekłuwania, palenia i druzgotania swoich wrogów.

Czy pojawią się nowe jednostki? Nowe rodzaje wojsk, może nowi mieszkańcy zamknu?

    Nie mogę podać szczegółów, bo nie byłoby niespodzianki, jednak powiem, że w Stronghold 2 będzie więcej niż dwa razy więcej jednostek - zarówno w mieście, jak i na polu walki.

3D, o którym już mówiliśmy, daje wiele nowych możliwości. Jak będą wyglądać bitwy?

    Bitwy dzięki przeniesieniu w trzeci wymiar dostały przysłowiowego kopa. Możemy teraz zastosować wiele więcej efektów fizycznych i wizualnych jak ślady ognia, wybuchające mury, żołnierze zrzucani lub po prostu zmiatani z murów przez pocisk z katapulty i znacznie więcej! Bitwy będą po prostu niesamowite!

Przekonaj mnie, wielkiego fana Stronghold, że warto czekać na kolejną część.

    Seria Stronghold zawsze była bliska naszym sercom. Stronghold 2 jest naszym najambitniejszym dziełem. Najbardziej widoczną zmianą w grze jest przeniesienie jej w 3D. Jesteśmy niezwykle zadowoleni z wyglądu gry, oraz korzyści jakie uzyskaliśmy poprzez to posunięcie. Naszym celem jest stworzenie prawowitego następcy pod względem grywalności. Najprościej jest wyliczyć nowe elementy na nią wpływające. Gracze otrzymują wiele trybów gry: kampanię wojenną i ekonomiczną, nowy tryb Kingmaker, bitwy historyczne, skirmish i multiplayer. Dodaliśmy 50% elementów ekonomicznych i wojennych (w tym nowe jednostki), nową fabułę i masę bohaterów. Wkładamy wiele poświęcenia w tą serię i wierzymy, że fani Stronghold będą zadowoleni z kolejnej części zarówno pod względem jej zawartości jak i jakości.

Dziedziniec naszej twierdzy


Kiedy Stronghold 2 trafi do sklepów?

Stronghold 2 trafi do sklepów w pierwszej połowie 2005 roku.

Myślicie już nad kolejnymi grami?

    Tak, mamy wiele pomysłów, część już realizujemy. Otworzyliśmy nowe biuro w USA, które przygotowuje kolejną grę - szczegóły zostaną ogłoszone wkrótce!

Dzięki za rozmowę.

Dzięki. Mam nadzieję, że Stronghold 2 przypadnie Ci go gustu.

Ja też…

Widok sali tronowej




  Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona   07