02     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     WYŁOWIONE Z SIECI: Gry



Jakub " kYuba" Bujakowski



TAKE-TWO RULEZ?
Nadszedł czas na podsumowanie minionego roku fiskalnego przez firmę Take-Two Interactive. Zakończony 31 października rok fiskalny T-T może uważać za niezwykle udany a nawet rekordowy (czego nie można powiedzieć o Interplay). Przez ostatnie 10 miesięcy firma wzbogaciła się o 1.04 miliarda USD, co stanowi 31% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W samym ostatnim kwartale firmie udało się sprzedać łączną ilość gier szacowaną na 278.5 milionów USD co jest także 29% wzrostem w stosunku do takiego samego okresu roku poprzedniego. Przez 2003 rok wartość akcji firmy osiągnęła 2.30 USD co jest absolutnym rekordem w historii Take-Two. Do tak ogromnego sukcesu przyczyniła się z pewnością sprzedaż takich gier jak: GTA: VICE CITY, VIETCONG czy MAX PAYNE 2. Nie myślcie, że po tych sukcesach firma postanowiła spocząć na laurach, o nie, lista gier planowanych na przyszły rok jest naprawdę imponująca a obejrzeć ją możecie na oficjalnej stronie Take Two:
www.take2games.com

KULTOWE GRY OSTATNICH 30 LAT
Firmy ELSPA, Leisure Software Publishers Association oraz serwis C&VD postanowiły zebrać listę gier, które w ciągu ostatnich 30 lat uzyskały miano kultowych, oto i one:
1. (1991) Sonic the Hedgehog
2. (1998) The Legend of Zelda: Ocarina of Time
3. (1983) Pac-Man
4. (1996) Tomb Raider
5. (1980) Space Invaders
6. (1997) Final Fantasy VII
7. (1985) Elite
8. (1985) Super Mario
9. (1998) Half-Life
10. (2002) GTA: Vice City
11. (1993) Doom
12. (1987) Tetris
13. (2001) Halo
14. (1997) Goldeneye
15. (2001) Grand Theft Auto III
16. (1999) Final Fantasy VI
17. (1992) Super Mario Kart
18. (1990) Super Mario World
19. (1998) Metal Gear Solid
20. (1996) Resident Evil
21. (1988) Street Fighter
22. (2001) Gran Tourismo 3
23. (1992) Championship Manager
24. (2000) The Sims
25. (1996) Quake
26. (2000) Shenmue
27. (1990) Lemmings
28. (1997) Manic Miner
29. (1999) Medal of Honor
30. (1981) Asteroids

Listę pozostawiam bez komentarza, ponieważ sam bym w niej dużo pozmieniał, a czasu i miejsca chyba na to szkoda:)

Flat Out

FLAT-OUT
FLAT-OUT będzie naprawdę nieprzeciętną samochodówką. Elementem wyróżniającym grę spośród innych tytułów będzie nie grafika czy fizyka gry ale interaktywność świata. Gracze będą mogli wjechać w stertę opon i porozrzucać je we wszystkie możliwe kierunki, zniszczyć przeróżne barierki, ogrodzenia, pudła, rampy a nawet doszczętnie zdemolować samochód przeciwnika. Jeśli o to ostatnie chodzi to warto dodać, że każdy samochód podzielony będzie na dziesiątki części, z których każdą będzie można wgnieść, połamać czy oderwać - po skończonym wyścigu często będziemy mieli problemy z rozpoznaniem własnego samochodu. Kolejną nowością będzie możliwość własnoręcznego naprawiania samochodu (widok TPP) czy porozmawiania z innymi uczestnikami przed startem. Poza tym gra ma oferować ponad 10 modeli samochodów oraz 45 zróżnicowanych tras włączając w to górzysto-piaszczyste krajobrazy, zaśnieżone ulice czy tory wyścigowe typu „dirt”. Twórcy chwalą sobie także AI przeciwników, którzy będą „uczyć się” podczas wyścigu i dopasowywać taktykę do naszego stylu gry. Premiera: luty/marzec 2004.

PIRACI DO DOMU!
Myślicie, że w Polsce piraci mają ostatnio ciężkie życie, zaczekajcie aż dowiecie się, co się dzieje w UK. W ciągu kilku ostatnich miesięcy, na skutek wielu akcji przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, ELSPA skonfiskowała nielegalny towar o wartości przekraczającej 13 milionów funtów. W Anglii najazdy na piratów w ciągu Świąt Bożego Narodzenia są czymś normalnym a userzy i tak zapominają o „zabunkrowaniu” swoich zapasów. Kolosalny sukces, jaki osiągnęła ostatnio ELSPA, jest nie tylko objawem olbrzymiej determinacji z jaką organizacja walczy z nielegalnym oprogramowaniem, ale także zaangażowaniu się w akcje samej policji jak i sprzedawców gier. Nic tylko pogratulować nieprawdaż? ;)

EXTINCTION

EXTINCTION
EXTINCTION będzie strategią czasu rzeczywistego dziejącą się w prehistorii. Gracz będzie miał za zadanie poprowadzić jedno z trzech występujących w grze plemion do zwycięstwa. Każdy ze szczepów posiadać będzie swoje własne zalety jak i wady. Także, jedni preferować będą siłę inni za to bardziej „intelektualne” rozwiązania (jak tu mówić o inteligencji w prehistorii :)) Podstawą zwycięstwa będzie właśnie umiejętne wykorzystanie tychże atrybutów. Nasze wioski rozwijać będziemy na podstawie tzw. „drzewa budowli” przypominającego nieco to z HOMM 4 (konstrukcja określonego budynku uniemożliwi wybudowanie innego). W EXTINCTION występować będą oczywiście dinozaury, które posłużą nam za potężne „narzędzia zniszczenia” lub też przydadzą się w rozwoju samej wioski. Całość posiadać ma bardzo przyzwoitą oprawę graficzną jak i dźwiękową. Premiera przewidywana jest na pierwszy kwartał 2004 roku.

BLOWOUT
Dobra, zapomnij o wszystkim czego się dotąd nauczyłeś. Przez następne 5 min. będziesz musiał rozwalić 150 najbardziej wrednych i złych kosmicznych robali o jakich ci tylko przyszło pomyśleć. Albo zginąć. Wylądujesz na nieznanej planecie z grupą 5 komandosów tylko po to, aby „wyrżnąć w pień” wszystko co stanie wam na drodze. Prawdopodobnie nie przeżyjesz, ale dajemy ci wyposażenie potrzebne do twojej „samobójczej misji” oto część z niego: Minigun A 7.68mm, Piła Łańcuchowa, NailGun, 20 mm ShotGun, Działo Plazmowe, Miotacz Ognia i wiele, wiele innych. Podczas swojej misji będziesz niejednokrotnie musiał przebić się przez ściany czy sufit tylko po to żeby przeżyć czy też ocalić swoich kumpli. Statek Kosmiczny jest gotowy by wysłać cię do akcji. Jak mówiliśmy - prawdopodobnie nie przeżyjesz, ale cholera kto wie?
EA CENZURUJE
Niektórym firmom czasem poważnie odbija, czego przykładem są cenzorskie zapędy Electronic Arts dotyczące informacji o grze THE SIMS ONLINE. Otóż według strony Salon.com, Peter Ludlow, profesor filozofii oraz lingwistyki wykładający na uniwersytecie Michigan, został zbanowany w grze THE SIMS ONLINE. Osoba ta znana jest w świecie gry pod nick'iem Urizenus, a bana otrzymała za napisanie bloga, w którym naświetla ciemne strony Alphaville, głównego miasta gry. W swym blogu Ludlow publikuje wywiady z podejrzanymi ludźmi jakie przeprowadził w grze, od złodziei poprzez oszustów aż do nieletnich prostytutek. EA zbanowanie gracza tłumaczy tym, iż podał on link do wspomnianej strony w swym profilu, naruszając przy okazji regulamin. Ludow wierzy teraz, że inni gracze, którzy współpracowali przy jej tworzeniu również mogą otrzymać bany. Czyżby więc firma chciała w ten sposób coś ukryć?

VEGAS: MAKE IT BIG
Szykuje nam się kolejna gra ekonomiczna twórców słynnego MONOPOLY TYCOON. Celem VEGAS: MAKE IT BIG będzie, jak łatwo się domyślić, wybudowanie wielkiego, znanego w całym mieście kasyna. Oczywiście droga do osiągnięcia fortuny i sławy nie będzie prosta, ponieważ na przeszkodzie stać będzie konkurencja jak i inne typowe dla „tycoon’ów” problemy. Jednym z ciekawszych elementów gry będzie w pewnością urządzanie wnętrza naszego kasyna, tak więc „do środka” będziemy mogli upchnąć różnej maści automaty do gier (jednoręki bandyta) czy stoły z takimi grami jak: poker, ruletka, black jack itp. a wszystko po to by zarobić jak najwięcej kasy i zniszczyć konkurencję. Jeśli chodzi o to ostatnie to sposobów na uporanie się z przeciwnikami będzie multum, np.: wysłanie chuliganów, stworzenie anty-reklamy czy najnormalniejsze załatwienie wszystkiego drogą „dyplomacji”. Jak widać miłośnicy „tycoonów” mają na co czekać a premiera już w pierwszym kwartale 2004 roku.

ETROM

ETROM
Etrom będzie epicką grą RPG osadzoną w dalekiej przyszłości. W grze nie zabraknie różnego rodzaju mechów, robotów, hovertanków czy też smoków i demonów. Autorzy gry obiecują nam wciągającą fabułę, mroczny i niepowtarzalny klimat oraz masę questów (czyli to co wszyscy twórcy cRPG:)). Dane nam będzie zbadanie 4 ogromnych obszarów, które pełne będą lochów, lasów, gór i czego tylko dusza zapragnie. Źródlem potęgi naszego bohatera będą tzw. „moce astralne”, których w ETROMIE wystąpić ma 30 rodzajów - będą nam one dawały możliwość rzucania czarów czy zmieniania postaci. Ciekawą rzeczą może być też możliwość prowadzenia futurystycznych czołgów i robotów uzbrojonych po zęby w rakiety, działa i lasery. Warto odnotować także, że ETROM posiadać będzie 7 różnych zakończeń (co się nie często zdarza) oraz bogaty tryb multiplayer. Premiera 23 marca 2004.

„POLISZ WERSZYN” BY LEM
Nie tak dawno temu na polski rynek trafiła gra CALL OF DUTY wydana przez firmę LEM. Większość graczy czekających na COD było zapewne ucieszonych tym, że na pudełku widnieje napis o „oficjalnej polskiej wersji” gry, jak się jednak okazuje byli oni w błędzie. W pudełku zamiast spolszczonej wersji CALL OF DUTY gracze otrzymują ładny list napisany przez prezesa LEM informujący o tym, że gra jest w wersji angielskiej a gracze będą mogli bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów wymienić grę na wersję polską, gdy tylko zakończy się jej tłoczenie. No pełen profesjonalizm widze, tak to nawet w USA nie robią…

A FISTFULL OF GOLD
Czas na RTSa, którego jeszcze nie było. A FISTFULL OF GOLD będzie strategią osadzoną w średniowieczu tyle, że nieco inną jak te, które znaliśmy do dzisiaj. W grze występować będzie wiele nietypowych jak na te czasy maszyn i potworów, także „latające mechaniczne smoki” czy „steam-tanki” nie powinny nas dziwić. Kolejną nowością będzie zupełna nieliniowość misji - na początku każdego scenariusza otrzymamy jakiś główny cel, ale to jak go osiągniemy będzie zależało wyłącznie od nas. Możliwe będzie nawet zawalenie głównego zadania i posunięcie fabuły i tak do przodu. Kolejną interesującą rzeczą jest sposób przedstawiania gry. Przez całą rozgrywkę będzie nam towarzyszyć charakterystyczny dla RPGów „rzut izometryczny”, w którym postacie będą w pełni 3D natomiast budynki zwykłymi bitmapami. Esencja gry będą liczne pojedynki, w których najważniejszą rolę odgrywać będzie nasza drużyna - mająca oczywiście możliwość rozwijania umiejętności i statystyk. Nie zabraknie także rozbudowanego tryby ekonomicznego. Premiera gry nie została jeszcze podana.

A FISTFUL OF GOLD

A FISTFULL OF GOLD
Czas na RTSa, którego jeszcze nie było. A FISTFULL OF GOLD będzie strategią osadzoną w średniowieczu tyle, że nieco inną jak te, które znaliśmy do dzisiaj. W grze występować będzie wiele nietypowych jak na te czasy maszyn i potworów, także „latające mechaniczne smoki” czy „steam-tanki” nie powinny nas dziwić. Kolejną nowością będzie zupełna nieliniowość misji - na początku każdego scenariusza otrzymamy jakiś główny cel, ale to jak go osiągniemy będzie zależało wyłącznie od nas. Możliwe będzie nawet zawalenie głównego zadania i posunięcie fabuły i tak do przodu. Kolejną interesującą rzeczą jest sposób przedstawiania gry. Przez całą rozgrywkę będzie nam towarzyszyć charakterystyczny dla RPGów „rzut izometryczny”, w którym postacie będą w pełni 3D natomiast budynki zwykłymi bitmapami. Esencja gry będą liczne pojedynki, w których najważniejszą rolę odgrywać będzie nasza drużyna - mająca oczywiście możliwość rozwijania umiejętności i statystyk. Nie zabraknie także rozbudowanego tryby ekonomicznego. Premiera gry nie została jeszcze podana.

KONIEC GAME STARA
Istniejący od marca 2003 magazyn komputerowy GameStar zakończył swoją działalność na polskim rynku pism komputerowych. Najnowszy numer (1/2004) według pierwotnych założeń miał trafić do kiosków i innych punktów z prasą w połowie grudnia, ale wydawca (IDG) zadecydował o wstrzymaniu produkcji pisma z powodu niezadowalających wyników ze sprzedaży. Zamiast papierowego wydania GameStara możemy ściągnąć jego elektroniczną wersje ze strony: www.gamestar.pl . W najnowszym numerze znajdują się między innymi recenzje gier: NFS: UNDERGROUND, XIII i SILENT HILL 3 oraz zapowiedzi: FAR CRY czy RIFT RUNNER. Miejmy nadzieję że magazyn utrzyma się chociażby w takiej formie.


02     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     WYŁOWIONE Z SIECI: Gry