Wygląda na to , że tak jak poprzednie lata , także i ten rok będzie bardzo miło wspominany przez wszystkich rolplejowców , a to za sprawą firmy Interplay która ponownie atakuje rynek RPG. Sądząc po jej ostatnich sukcesach na tym polu ( Icewind Dale seria Baldur's Gate ) najnowsza gra ma duże szanse zostać najlepszym erpegiem roku. Mowa oczywiście o Neverwinter Nights. Podobnie jak wcześniejsze produkcje także NWN jest osadzona w krainie Forgotten Realms , jednak w odróżnieniu od reszty opiera się już o trzecią edycję AD&D. Za tym idzie oczywiście ogromna ilość nowych czarów ( podobno będzie ich ponad 200) nowe klasy postaci i zdolności oraz obostrzenia dla konkretnych profesji , a także powiew świeżości w bestiariuszu ( domniemywa się , że liczba pozycji również przekroczy 200 ) oraz nowe przedmioty w zbrojowni. Największą zmianą będzie jednak silnik gry. Czasy 2D erpegi maja najprawdopodobniej za sobą - po udanym zastosowaniu enginu 3D w Summonerze , również NWN przeszedł w trzeci wymiar , tak więc zapomnijcie o ekranie gry a la BG. Jeśli w Summonerze lubiliście "jeździć" kamerą dookoła swojej drużyny , to w NWN też będziecie mogli oglądać swoją postać z każdej strony. No właśnie - postać. Kolejną zmianą jest ograniczenie drużyny TYLKO do naszego bohatera ( chociaż może mieć np. familiara jako towarzysza podróży ). Powód takiego stanu rzeczy jest prosty - większość gier ( w tym erpegi ) wykazują tendencję do MMORPG ( Massive Multiplayer Online Role Playing Game ) , czyli są głównie nastawione na tryb Multiplayer i Neverwinter Nights nie stanowi tu wyjątku. Pod tym względem NWN można śmiało porównać do Diablo 2. Tryb single jest jedynie solidnym treningiem dla naszej postaci , którą po rozwinięciu można wyeksportować do trybu Multiplayer i grać Online. Jednak jeśli ktoś nie chce robić od początku postaci to ma możliwość zaimportowania swojego bohatera ( lub bohaterki - moja Sephiria Rules :P ) z save'a z Baldur's Gate.

Inną nowinką zapożyczoną z Diablo jest coś na kształt "Town Portal" oraz w przypadku zejścia respawnowanie gry , ale kosztem utraty pewnej ilości doświadczenia. Jeszcze jedną nowością jest podzielenie fabuły na moduły. Każdy moduł można scharakteryzować jako scenariusz , rozgrywający się wokół określonego wątka , który stanowi samodzielną przygodę i kolejność rozgrywania poszczególnych modułów nie wpływa negatywnie na przebieg gry. A skoro już o modułach mowa to producent wraz z gra dostarczy narzędzia , dzięki którym sami będziecie mogli tworzyć lochy , potwory , przyrodę czyli generalnie wasz moduł będzie stworzonym wedle waszego widzi mi się ( albo widzi misio J ) światem. No i na sam koniec króciutko o trybie Multiplayer. Do dyspozycji graczy Interplay ( jak zawsze ) oddaje bezpłatny serwer , gdzie będzie można się wyszaleć grając w daną grę , czy też będąc Mistrzem Gry ( Boże miej mojego brata w opiece :P ). Również stworzone przez was w domowym zaciszu moduły będzie można rozgrywać po sieci , a także tworzyć portale do np. świata stworzonego przez waszych znajomych oraz innych krain. Tym samym świat NWN może rozrastać się w nieskończoność i każdy gracz może być jego częścią. Na tą grę myślę , że warto czekać do września , bo właśnie wtedy przewidziana jest polska premiera NWN. Dystrybucją i lokalizacją zajmie się firma CD Projekt , ale słyszałam że trwają ponoć zapisy na anglojęzyczną wersję NWN. A więc oby czekanie było jak najkrótsze , bo jest na co czekać.

LADY FILERIS